Dårligt socialt stilledes egne indsatser for at leve et sundt liv overses

Sundhedsfremme og forebyggelse praktiseres forskelligt alt efter hvilken social klasse, man tilhører. Nyt studie fra CaP belyser dette emne i Medical Anthropology Quarterly.

Foto: Colorbox

Forskere fra CaP har undersøgt, hvordan sundhedsfremme og forebyggelse praktiseres i to forskellige sociale klasser i Danmark. Gennem længerevarende antropologisk feltarbejde undersøges det, hvordan disse forskellige praksisser yder ”modstand” mod den normative sundhedsfremme- og forebyggelsesdiskurs.

Artiklen viser, hvordan den standardiserede tilgang til informationskampagner om sundhed og sygdom negligerer alternative måder, hvorpå sundhedsfremme og forebyggelse integreres forskelligt i det levede liv. Dette betyder, at standardiserede diskurser ofte ræsonnerer forskelligt i forskellige sociale kontekster.

Ved ikke at anerkende forskellige måder at praktisere sundhedsfremme og forebyggelse på risikerer man således at forstærke sociale forskelle i sundhed og sygdom.

Postdoc Camilla Hoffmann Merrild
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed
Center for Forskning i Cancerdiagnostik i Praksis & Forskningsenheden for Almen Praksis
camilla.merrild@ph.au.dk