Digital ansøgning

På denne side får du gode råd til, hvordan du bruger det digitale ansøgningssystem, STADS DANS. Nedenfor finder du vejledninger til, hvordan du anvender systemet.

Vi anbefaler, at du læser denne side igennem og bruger vejledninger aktivt, når du søger om optagelse. Oplever du problemer, kan du finde svar på en række "Ofte stillede spørgsmål" nederst på siden.

VIGTIGT! Er det første gang, du skal bruge systemet, skal du afsætte tid til både at oprette dig som bruger og til at lave din ansøgning.

Tjekliste før du søger om optagelse

Før du begynder at oprette din ansøgning skal du sikre dig, at du har nedenstående dokumentation liggende på din computer.

Alle filer skal være i pdf og være navngivet med retvisende titler, fx "Eksamensbevis" eller "Dokumentation for erhvervserfaring".

Dokumentation for adgangsgivende uddannelse

Gyldig dokumentation er kopi af eksamensbevis/svendebrev o.lign. Autorisationsbevis er ikke gyldig som dokumentation alene.

Dokumentation for to års relevant erhvervserfaring

Gyldig dokumentation er

  • kopi af ansættelsesbevis samt seneste lønseddel
  • kopi af lønseddel, hvor anciennitetsdato fremgår
  • udtalelse fra arbejdsgiver(e), hvor ansættelsesperioden bekræftes.

Yderligere dokumentation

Master i klinisk sygepleje har adgangsbegrænsning. Til udvælgelse af de ansøgere, der skal tilbydes plads, anvender faget en række faglige udvælgelseskriterier. Ansøgere, der mener, de opfylder et eller flere af kriterierne, skal kunne dokumentere disse.

Hvert kriterium skal dokumenteres særskilt i en fil, fx "Dokumentation for erfaring med videnskabeligt arbejde", "Dokumentation for moduler på diplomuddannelser" mv.

Betalingsoplysninger

Hvis din arbejdsgiver skal betale din deltagerbetaling, kan vi sende fakturaen direkte til arbejdsgiveren. Du skal derfor sørge for at have relevante oplysninger heriblandt CVR-nummer klar.

Er du offentlig ansat opkræver universitet deltagerbetalingen gennem en elektronisk faktura. Oplys derfor både CVR- og EAN-nummer på din ansøgning.

Skal du selv betale, bliver fakturaen sendt til din privatadresse.

Sådan får du adgang til ansøgningssystemet

Er det første gang, du søger om optagelse via det digitale ansøgningssystem (STADS DANS), skal du oprette dig som bruger af systemet. 

Når du har klikket på "Søg om optagelse" på den ønskede uddannelse, har du flere muligheder for at blive bruger af systemet. Læs mere om brugertyper nedenfor.

Log ind med NemID

Vi anbefaler login med NemID hvis du 1) har en NemID-konto og 2) ikke allerede er aktiv studerende ved Aarhus Universitet eller et andet dansk universitet. 

Når du har klikket på ”Log ind med NemID”, bliver du sendt videre til NemIDs hjemmeside, hvor du skal sikre, at din e-mail er tilknyttet dit NemID-certifikat.

Vejledning til Log ind med NemID  (video - ingen lyd, varighed 2.20 min. Hvis du bruger Chrome, så slå Flash til - ellers brug Firefox)

Vejledning til Log ind med NemID (PDF)

Vigtigt! Når du har foretaget ændringerne ved NemID, anbefaler vi, at du logger helt ud af både NemID, før du trykker på knappen "Søg om optagelse" igen.

Log ind

Vælg denne mulighed, hvis du er aktiv studerende ved Aarhus Universitet, eller du har et aktivt login på et andet dansk universitet.

Opret mig som bruger/Log ind som selvoprettet bruger

Hvis du ikke har Nem ID og ikke har et aktivt login til Aarhus Universitet eller et af de andre danske universiteter, skal du oprette en brugerkonto for at få adgang til ansøgningssystemet.

For at vi kan validere din identitet, skal du vedhæfte en kopi af dit pas.

Hvis du går i stå, kan du søge hjælp i "Ofte stillede spørgsmål".

Når du logger på systemet

Første gang du logger ind i systemet

Når du logger på DANS vil samtykkeerklæringen informere dig om, hvilke informationer der bliver sendt videre til ansøgningssystemet.

Her skal du tjekke, om din mail-adresse overføres. Se efter feltet "Emailadresse". Alle mails, der sendes fra systemet, bliver sendt til den registrerede mailadresse.

Hvis det er en forkert e-mail, der er registreret, så kontakt AU's IT-support på helpdesk@au.dk og få den rigtige mail-adresse tilknyttet din profil. Hvis din mail er forkert, skal du vente med at oprette en ansøgning til den er blevet rettet.

Efterfølgende gange du logger ind i systemet

Det er vigtigt, at du logger på som første gang, du loggede på ansøgningssystemet.

  • Login med Nem-ID, skal vælg ”NemLog-in”
  • Login som selvoprettet bruger, vælg ” Ansøgningsportal”
  • Login med login-oplysninger fra mit.au.dk, vælg ”Aarhus Universitet”.

Hvis du oplever problemer kan du søge hjælp i "Ofte stillede spørgsmål" her på siden.

Vejledning til udfyldning af ansøgning

Når du søger om optagelse gennem det digitale ansøgningssystem, bliver du ført igennem en række skærmbilleder, hvor du bliver bedt om at udfylde forskellige oplysninger. Obligatoriske felter (markeret med *) skal udfyldes, for at du kan komme videre i systemet.

Hvis du får brug for det undervejs, kan du gemme din ansøgning som kladde og vende tilbage til den på et senere tidspunkt. Hvis du har gemt kladden, er det sikkert at logge ud af systemet uden at miste informationer.

Vejledning til hvordan du navigerer i systemet (video - ingen lyd, varighed ca. 1 min. Hvis du bruger Chrome, så slå Flash til - ellers brug Firefox).

Vejledning til hvordan du vedhæfter dokumenter (video - ingen lyd, varighed ca. 1.30 min. Hvis du bruger Chrome, så slå Flash til - ellers brug Firefox).

Om ansøgningssystemet

STADS DANS er et digitalt ansøgningssystem, som skal bruges af ansøgere til udvalgte deltidsuddannelser. 

Det betyder, at hele ansøgningsproceduren for nye studerende på disse uddannelser foregår online, og at der ikke modtages ansøgninger i papirform.

I STADS DANS kan du:

  • oprette kladder
  • sende nye ansøgninger
  • se status på dine ansøgninger
  • modtage svar og beskeder omkring dine ansøgninger, fx hvis du skal sende yderligere dokumentation, eller hvis der er kommet svar på din ansøgning. 

Ofte stillede spørgsmål

Jeg kan ikke få login via NemID til at virke

Det er vigtigt, at du følger anvisningerne til at blive oprettet som bruger via NemID nøje, da du ellers ikke kan få det til at virke. Sørg for at have et nøglekort til NemID ved hånden, da du skal bruge disse koder.

Jeg kan ikke finde modulet, jeg vil søge optagelse på

Hvis du lige har oprettet dig som bruger af systemet, bør du logge dig helt ud af systemet (luk browseren helt ned), inden du trykker på det modul, du vil søge optagelse på. Hvis du ikke gør dette, vil du typisk komme til en side i ansøgningssystemet, hvor intet er valgt på forhånd.

Jeg kan ikke hente mine dokumenter fra Aarhus Universitet

Hvis du ikke har færdiggjort en hel uddannelse fra Aarhus Universitet, kan du ikke hente dokumentation for din uddannelse. Det betyder derfor, at du ikke kan indhente oplysninger om beståede enkeltmoduler fra en uddannelse. Brug i stedet knappen "Næste" for at gå videre i din ansøgning.

Hvis du har været optaget på uddannelsen inden for de seneste fem år, gemmer Aarhus Universitet dine oplysninger. Har du tidligere søgt, men ikke været optaget, gemmer Aarhus Universitet ikke dine oplysninger. Se dog punktet "Jeg har tidligere søgt optagelse via systemet, skal jeg sende ny dokumentation?".

Jeg har tidligere søgt optagelse via systemet, skal jeg sende en ny ansøgning?

Ja, det skal du, da der kan være sket ændringer i både private og arbejdsmæssige forhold. Læs nærmere nedenfor angående genbrug af dokumentation.

Jeg har tidligere søgt optagelse via systemet, skal jeg sende ny dokumentation?

Hvis du tidligere har søgt om optagelse via systemet, kan du genbruge eventuel dokumentation. De steder, hvor det er muligt, er der et lille ikon, med teksten: "Genbrug dokumentation fra tidligere ansøgning". Du kan vedhæfte yderligere dokumenter, hvis de har relevans for din ansøgning.

Jeg kan ikke vedhæfte mine dokumenter

Sker der ikke noget, når du trykker på knappen for at vedhæfte dine dokumenter, kan det være fordi, din browser blokerer for pop-up vinduer. Tjek derfor sikkerhedsindstillingerne i din browser.

Jeg kan ikke komme videre i min ansøgning

Hvis du ikke kan komme videre til næste skridt i den digitale ansøgning, kan det være fordi, der er nogle felter, som ikke er udfyldt korrekt eller steder, hvor du har glemt at vedhæfte obligatorisk dokumentation. Vær derfor opmærksom på røde felter og tekstbokse undervejs i ansøgningsproceduren. Hold eventuel musen over de enkelte felter for at få yderligere information eller se nærmere i vejledningen.

Jeg kan ikke finde min ansøgning igen

Hvis systemet fortæller dig, at du allerede har oprettet en ansøgning, er det fordi, du forsøger at finde din ansøgning et forkert sted. Når du vil logge ind i systemet, skal du ikke vælge ”Videre til oprettelse af en ny ansøgning”, men i stedet vælge fanen hvor der står ”Se status på ansøgninger” øverst i skærmbilledet.

Jeg kan ikke se ansøgningsskemaet på dansk

Hvis du kun kan se ansøgningsskemaet på engelsk, kan det skyldes, at dine internetindstillinger er sat til Engelsk i stedet for Dansk.

Jeg har ikke modtaget en kvitteringsmail på min ansøgning

Vi oplever desværre jævnligt at kvitteringsmails fra systemet ender i SPAM-filteret, så kig der først.

Har du tidligere været optaget på Aarhus Universitet fik du dengang en AU-mail. Denne e-mail er dit studienummer efterfulgt af @post.au.dk

Selvom du aldrig har brugt denne e-mail, vil systemet automatisk genkende dig på denne, og sender afgørelser til denne e-mail. Du har mulighed for at få disse e-mails videresendt til en anden adresse ved at følge denne vejledning.

Jeg er registeret med en forkert e-mail

Når du logger på STADS DANS første gang, vil samtykkeerklæringen informere dig om, hvilke informationer der bliver sendt videre til ansøgningssystemet.

Her skal du tjekke, om din e-mail-adresse overføres. Se efter feltet "Emailadresse". Alle mails, der sendes fra systemet, bliver sendt til den registrerede e-mail-adresse.

Hvis det er en forkert e-mail, der er registreret, så kontakt AU's IT-support på helpdesk@au.dk og få den rigtige e-mail-adresse tilknyttet din WAYF-profil. Hvis din mail er forkert, skal du vente med at oprette en ansøgning, til den er blevet rettet.