Aarhus-forskere hædret med legat fra Diabetesforeningen

Jakob Appel Østergaard og Esben Søndergaard fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har netop modtaget et legat fra Diabetesforeningen for deres forskning.

Reservelæge, ph.d. og postdoc Esben Søndergaard og læge, ph.d. og postdoc Jakob Appel Østergaard, begge fra Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital, Medicinsk Endokrinologisk Afdeling MEA.
Reservelæge, ph.d. og postdoc Esben Søndergaard (t.v.) og læge, ph.d. og postdoc Jakob Appel Østergaard (t.h.), begge fra Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital, Medicinsk Endokrinologisk Afdeling MEA.

Diabetesforeningen har netop offentliggjort, at Jakob Appel Østergaard og Esben Søndergaard hver modtager et legat på 250.000 kroner til deres videre forskning i diabetes. Pengene skal blandt andet gå til forskningsophold i England og USA.

Forsker i diabetespatienter med nyresygdom

Jakob Appel Østergaards speciale er diabetisk nyresygdom. Det er en sygdom, der rammer nyrerne og op i mod 30 procent af alle diabetespatienter. Derfor er diabetes den hyppigste årsag til nyresvigt.

Legatet fra Diabetesforeningen kan hjælpe Jakob Appel Østergaard og hans forskerteam med at undersøge årsagerne til diabetisk nyresygdom og potentielt bidrage til at udvikle ny medicin mod sygdommen.

”Vi har tidligere vist, at dele af immunsystemet forårsager skade på nyrerne ved diabetes. Med legatet får vi mulighed for at undersøge, hvad der ligger bag sammenhængen mellem immunsystemet og diabetisk nyresygdom. Det kan på sigt forhåbentlig betyde ny medicin, der kan forebygge diabetisk nyresygdom,” forklarer Jakob Appel Østergaard.

Legatet fra Diabetesforeningen gør også, at Jakob Appel Østergaard kan komme på et forskningsophold i London i England, hvor han skal samarbejde med internationale kollegaer.

Udsigt til bedre behandling af diabetes

Den anden legatmodtager, Esben Søndergaard, forsker i fedtomsætningen hos overvægtige og personer med diabetes. Han og forskergruppen undersøger, hvordan personer med type 2 diabetes regulerer optaget af fedt efter et måltid.

”Resultaterne fra projektet kan hjælpe os med at forstå, hvordan diabetes 2-patienter optager og regulerer fedt efter at have indtaget et måltid. Formålet er at gøre behandlingen af sygdommen bedre. Derudover vil vi bedre kunne forstå, hvorfor nogle overvægtige udvikler type 2 diabetes, mens andre ikke gør,” fortæller Esben Søndergaard.

Som en del af projektet skal Esben Søndergaard på et etårigt forskningsophold på Mayo Clinic, som ligger i delstaten Minnesota i USA. Legatet er en stor støtte til hans forskningsophold i USA.

Diabetesforeningen overrakte legatet til Jakob Appel Østergaard og Esben Søndergaard torsdag den 24. april 2014 på Ny Carlsberg Glyptotek i København.

Jakob Appel Østergaard er født den 24. juni 1979 i Silkeborg, og Esben Søndergaard er født den 2. juli 1977 i Aarhus.

Læge, ph.d., postdoc Jakob Appel Østergaard
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og