Diabetesforsker modtager Marie og August Krogh Prisen

Professor på Aarhus Universitet, Torsten Lauritzen, er netop blevet hædret med Marie og August Krogh Prisen. Prisen er en af de fornemste medicinske priser i Danmark, og den bliver uddelt af Novo Nordisk Fonden og Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber.

Diabetesforsker Torsten Lauritzen fra Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet, Health.
Bestyrelsen i Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber fungerer som komité, og beløbet bliver doneret af Novo Nordisk Fonden, når Torsten Lauritzen den 24. januar 2014 modtager prisen.

Torsten Lauritzen blev uddannet læge i 1977, og siden har hans fokus været på forskning i diabetes. Og nu bliver han altså belønnet for sit mangeårige bidrag til forskningen. Marie og August Krogh Prisen er på 250.000 kroner. Heraf er de 100.000 kroner en personlig pris og de 150.000 kroner til forskning.

I 1983 valgte Torsten Lauritzen at blive praktiserende læge. Og det var her, at han introducerede de første kliniske vejledninger om behandling af diabetes for danske praktiserende læger. Senere deltog han også i udvikling af internationale vejledninger for behandling af diabetes.

”Prisen vil sætte yderligere gang i vores forskning i virkningen af helbredsundersøgelser og helbredssamtaler samt screening og optimal behandling af personer med type 2 diabetes,” fortæller forskeren.

Hyldet af kollegaer

Torsten Lauritzen har blandt andet vist, hvordan injektioner af insulin og insulinpumpebehandling kan forbedre blodsukkeret.

Som en af initiativtagerne til et stort internationalt forskningsprojekt blev Torsten Lauritzen formand for en styregruppe, som undersøgte effekten af screening for type 2-diabetes og efterfølgende intensiv behandling med livsstilsændringer og forebyggende medicin.

Formålet med studiet var at undgå de følgesygdomme, som diabetes kan give. Sygdomme som blodpropper, slagtilfælde, nyrer- og øjensygdom.

Det er langt fra første gang, at Torsten Lauritzen bliver hædret for sin forskning. Prisen her betyder dog noget ganske særligt.

”Jeg er utroligt beæret og glad over at modtage prisen. At blive anerkendt på denne måde af ens kolleger i Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber giver en energiindsprøjtning og motivation til at forsætte forskningsopgaverne,” forklarer Torsten Lauritzen om prisen, der bliver uddelt på Organisationen af Lægevidenskabelige Selskabers årsmøde fredag den 24. januar 2014.

Om Marie og August Krogh

Marie Krogh (1874-1943) blev i 1914 Danmarks fjerde kvindelige dr.med. Hun arbejdede i en årrække som praktiserende læge samtidig med, at hun udførte adskillige selvstændige forskningsprojekter i sin mands laboratorium.

August Krogh (1874-1949) var professor i zoofysiologi ved Københavns Universitet og huskes som en af de mest markante danske naturvidenskabsmænd i det 20. århundrede. Han modtog i 1920 nobelprisen i fysiologi/medicin, og som følge af hædersbevisningen var han i 1922 på forelæsningsrække i USA, da han – via Marie, som var med på turen og selv havde diabetes – blev opmærksom på diabetesforskning i Canada. Efter et besøg i Canada fik han rettighederne til at producere insulin i Skandinavien med hjem, hvilket blev startskuddet til etableringen af det, der i dag er kendt som Novo Nordisk Fonden og Novo Nordisk A/S, en af verdens førende virksomheder inden for behandling af diabetes.

Professor Torsten Lauritzen
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed