Unge forskere skal diskutere videnskabelig formidling

Den årlige PhD Day på Health den 24. januar sætter kommunikation til debat.

Unge forskere skal formidle deres resultater, så befolkningen kan se, at pengene er givet godt ud. Kommunikation er tema på PhD Day 24.1.

Hvis samfundet og borgerne skal engagere sig i forskningen, skal forskerne kunne formidle forståeligt om deres forskning. Men hvordan får man plads i spalterne uden at give køb på sagligheden? Det er temaet for PhD Day den 24. januar på Health ved Aarhus Universitet. Her samles de ph.d.-studerende fra det sundhedsvidenskabelige hovedområde for at netværke, udveksle erfaringer og få kendskab til hinandens forskningsfelter. Dagens tema er højaktuelt, mener leder af ph.d.-uddannelsen ved Health, prodekan Lise Wogensen:

”Det, som driver en forsker, er at gøre en forskel. Når man kan se, at ens forskning har betydning for personer uden for forskningsverdenen, bør der fortælles om det på en troværdig måde. Befolkningen, som betaler til forskningen, skal se og høre, at pengene er givet godt ud,” siger Lise Wogensen.

Til at sætte gang i debatten er inviteret læge, hjerneforsker, forfatter og studievært Peter Lund Madsen, direktør på dagbladet Information, Mette Davidsen-Nielsen, professor på Aarhus Universitet, Lars Østergaard og professor Leiv Sydnes fra Universitetet i Bergen.

Ph.d.-skolen på Health, AU er en af de største i Danmark med cirka 650 indskrevne ph.d.-studerende. På dagen vil en del af de ph.d.-studerende deltage med en præsentation af deres forskningsprojekt, enten på en poster eller med et foredrag.

PhD Day er en årlig anledning for de ph.d.-studerende til at vise resultatet af ens forskning og afprøve ens evner for at præsentere og formidle.

Programmet for PhD Day den 24. januar 2014:
www.phd.au.dk/phdday-health

Twitter #auphdday

Prodekan Lise Wogensen
Aarhus Universitet, Health
Direkte telefon: 25 48 85 22
lwb@ki.au.dk

Læs relaterede artikler om PhD Day 2014

Presseomtale kan booste karrieren.

Ph.d.-studerende har også pligt til at formidle.

Fortæl om din forskning på 90 sekunder.

Ph.d.-dag sætter forskningsformidling i fokus.