Aarhus-forskere får 1,5 millioner til prostatakræft-projekt

I dag på World Cancer Day donerer Movember Foundation 1,5 millioner kroner til et nyt projekt, der skal øge livskvaliteten hos mænd med prostatakræft. I spidsen for projektet står forskere fra Aarhus.

Mary Nguyen Nielsen er en af modtagerne af 1,5 mio. kroner fra Movember Foundation. Projektet kommer til at danne grundlaget for hendes ph.d.-afhandling.

Et forskerhold fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital er gået sammen om et projekt, der skal få flere mænd til at leve godt og længe, på trods af prostatakræft. Derfor modtager de i dag en bevilling på 1,5 millioner kroner fra den globale Movember Foundation, som er oprettet for at støtte forskning i de kræftformer, der særligt rammer mænd.

"Vi er stolte over, at vores forskning anerkendes af Movember Foundation og de internationale ledende eksperter, der afgør, hvor fondsmidlerne bruges. Donationen fra Movember gør det muligt for os at komme i gang og fokusere fuldt ud på forskningen,“ fortæller Mary Nguyen Nielsen. Hun er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet og læge ved Aarhus Universitetshospital, og en af de primære forskere i projektet.

Et dødsfald hvert sjette minut

Forskerteamet skal undersøge livskvalitet, mental sundhed, fedme og dødsårsager i relation til prostatakræft. Deres samlede ekspertise inden for epidemiologi, medicin og statistik er de kerneredskaber, der skal bruges til at finde ud af, hvad der får mænd til ikke bare at overleve prostatakræft, men have bedre livskvalitet under og efter sygdommen.

På verdensplan er prostatakræft en af de mest udbredte kræftformer hos mænd, kun overgået af hudkræft. I Europa dør en mand af kræftformen hvert sjette minut, og der er derfor stor efterspørgsel på forskning på området.

Langt de fleste midler i Movember Foundation kommer fra engagerede enkeltpersoner. Mænd verden over gror et overskæg i november måned, og samler derigennem penge ind til forskning og oplysning om mænds sundhed.

Ud over at bidrage til større viden om sundhed hos kræftramte mænd, vil projektet i Aarhus også danne grundlaget for Mary Nguyen Nielsens kommende ph.d.-afhandling.

Pressemeddelelse modtaget fra Christina Scharfe Lambach (csl@essencius.dk), på vegne af Movember Foundation

Læge, ph.d.-studerende Mary Nguyen Nielsen

mary.n.nielsen@clin.au.dk