Aarhus-forskere forstærker indsatsen mod ikke-smitsomme sygdomme i Nepal

Professor Per Kallestrup og postdoc Tara Ballav Adhikari, begge fra Aarhus Universitets Institut for Folkesundhed, modtager sammen med Dansk Røde Kors knap fem millioner kroner til forskning i ikke-smitsomme sygdomme i katastroferamte områder i Nepal.

Dansk Røde Kors er hovedansøger på bevillingen fra Novo Nordisk Fonden på 4.905.266 kroner. Per Kallestrup og Tara Ballav Adhikari får 1.049.515 kroner til deres del af projektet. Foto: Simon Fischel, AU Health.

Forskningsprojektet, som de to forskere står i spidsen for, har til formål at udvikle en skræddersyet omsorgspakke, der skal styrke lokalsamfundene og ruste sundhedsudbydere i Nepal til at håndtere ikke-smitsomme sygdomme i katastroferamte områder.

”Projektet skal være med til at styrke samfundets modstandskraft, forbedre regeringens katastrofehåndteringsstrategier og sikre kontinuitet i plejen af personer, der lever med ikke-smitsomme sygdomme under katastrofer," siger Per Kallestrup.

Med en baggrund i global sundhed og primær sundhedspleje har han i årevis arbejdet på at udvikle integrerede og samfundsorienterede modeller for sundhedspleje i lav- og mellem-indkomstlande. Postdoc Tara Ballav Adhikari er oprindeligt fra Nepal, og han understreger projektets betydning for området og befolkningen:

"Ikke-smitsomme sygdomme står for hele 66% af Nepals dødsfald og forårsager årligt 41 millioner dødsfald på verdensplan. Nepal er desuden særligt sårbar over for naturkatastrofer som jordskælv, oversvømmelser og jordskred, og vores arbejde dér kan blive et vigtigt startskud til at håndtere lignende kritiske situationer globalt," siger Tara Ballav Adhikari.

Professor og forskningsleder Per Kallestrup
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og