Health-lektor undersøger rytmiske svingninger i blodkar

Vladimir Matchkov er lektor på Institut for Biomedicin. Han har i mange år studeret rytmiske svingninger i blodkarrets diameter kaldet vasomotion og modtager nu en bevilling på 3 mio. kr. fra Lundbeckfonden til et nyt forskningsprojekt.

Vladimir Matchkov er lektor på Institut for Biomedicin og modtager nu en bevilling på 3 mio. kr. fra Lundbeckfonden til et nyt forskningsprojekt. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Vasomotion er betegnelsen for små rytmiske svingninger i blodkarrets diameter.   Svingningerne er et resultat af en række komplekse interaktioner mellem flere intracellulære veje, og nu vil et nyt forskningsprojekt afdække og beskrive disse mekanismer. Lektor Vladimir Matchkov vil sammen med sit hold demonstrere betydningen af vasomotion for hjernens funktion i hvile og ved iskæmisk slagtilfælde.

Lundbeckfondens NIH Brain Initiative tildeler 2.999.920 kr. til projektet, og bevillingen skal bl.a. støtte eksperimentelt arbejde med dyremodeller og celletype-specifik analyse af menneskelige hjerneprøver. Derudover vil der også være finansiering til et stipendium til ph.d.-studerende, som skal udføre studier på Aarhus Universitet og i samarbejdslaboratorier i USA (Boston University og University of California i San Diego).

”Projektet behandler et centralt neurovidenskabeligt spørgsmål og bringer samtidig forskningen i vasomotion til et nyt kompleksitetsniveau ved at studere, hvordan rytmicitet i cerebral blodgennemstrømning forbedrer ilttilførsel og dermed udfaldet for patienter med iskæmisk slagtilfælde. Vores mål er at foreslå værktøjer til forbedring af cerebral blodgennemstrømning under kritiske forhold, f.eks. hos apopleksipatienter,” siger lektor Vladimir Matchkov.

Lektor, ph.d., dr.med. Vladimir Matchkov
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin