Aarhus-professor modtager international pris for forskning i funktionelle lidelser

Per Fink er professor og cheflæge på Institut for Klinisk Medicin og afdeling for Funktionelle Lidelser på Aarhus Universitetshospital. Han modtager Signe och Ane Gyllenbergs Stiftelses 75-års jubilæumspris på 50.000 € for sit mangeårige arbejde med at sætte funktionelle lidelser på den internationale forskningsdagsorden.

Signe och Ane Gyllenbergs Stiftelses 75-års jubilæumspris overrækkes ved en ceremoni den 18. september 2024 i Villa Gyllenberg kunstmuseum i Helsinki, Finland. Foto: Jens Hartmann, AU Foto.

Funktionel lidelse er en sygdom, som medfører forskellige kropslige symptomer, og som ubehandlet kan være invaliderende. Diagnosen stilles ud fra symptommønstret og sygdomsforløbet. Det anvendes også betegnelser som fibromyalgi, irritabel tyktarm og kronisk træthedssyndrom (CFS/ME) om tilstanden.

"Det er en enorm anerkendelse og en stor ære at modtage Signe och Ane Gyllenbergs Stiftelses 75-års jubilæumspris," siger Per Fink og fortsætter:

"Da jeg begyndte at forske i funktionelle lidelser for over 35 år siden, var der næsten ingen viden om funktionelle lidelser i Danmark. I dag er det et veletableret forskningsområde både nationalt og internationalt, og denne pris er et tydeligt udtryk for det."

Per Fink og hans forskningsgruppe forsker i alt fra diagnostik og behandling til forebyggelse af funktionelle lidelser. Deres indsats har skabt et fundament af viden, som er afgørende for både læger og patienter.

"At udvikle evidensbaserede behandlinger og at skabe større forståelse for funktionelle lidelser er ikke kun vigtigt for at forbedre patienternes livskvalitet. Det er også med til at bekæmpe den stigmatisering, som mange af disse patienter oplever. Vi arbejder fortsat for sikre, at alle læger har den nødvendige viden til at kunne håndtere disse komplekse sygdomme," siger Per Fink.

Professor og cheflæge Per Fink
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og