AU får ny doktor i hjertekirurgi

37-årige Henrik Jensen har netop forsvaret sin doktorafhandling i hjertekirurgi. Han har undersøgt, hvordan patienter med en utæt hjerteklap kan sikres bedre behandling.

Henrik Jensen håber i fremtiden at sikre, at patienter med en utæt mitralklap får bedre behandling.

Hjertet består af fire kamre, og mellem venstre forkammer og venstre hovedkammer sidder mitralklappen. En klap, som ensretter blodet mellem forkammeret og hovedkammeret i hjertets venstre side. Når mitralklappen er utæt, løber blodet tilbage i venstre forkammer, i stedet for at blive pumpet ud til resten af kroppen gennem hovedkammeret. Og det sender hjertet på overarbejde.

Cirka 25 procent af de patienter, der får en blodprop i hjertet, oplever efterfølgende utæthed i mitralklappen. For at undgå at skifte klappen ud med en kunstig hjerteklap, forsøger man ved en operation at reparere patientens egen klap. Desværre ser man hos cirka 30 procent af disse patienter, at klappen igen bliver utæt efter to til fire år. Klinisk lektor og afdelingslæge på Hjerte-lunge-karkirurgisk afdeling Henrik Jensen fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har i sin doktordisputats undersøgt, hvordan patienterne bedre kan hjælpes.

”Vi har afprøvet nye behandlingsmetoder på grise med en utæt mitralklap, og vores forskningsresultater tyder på, at klappens funktion kan forbedres ved at understøtte hjerteklappens forankringspunkter i venstre hovedkammer,” siger Henrik Jensen, der i sit kliniske arbejde beskæftiger sig med voksenhjertekirurgi, herunder hjerteklapkirurgi og koronar bypass kirurgi.

Doktorforsvaret fandt sted fredag den 30. januar 2015 og bar titlen: Surgical Treatment of Functional Ischemic Mitral Regurgitation.

Klinisk lektor og afdelingslæge, ph.d. Henrik Jensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og