AU's Forskningsfond afslører stor millionbevilling til nyt neurocenter

Med stor bevilling fra Aarhus Universitets Forskningsfond er der taget et afgørende skridt i realiseringen af nyt hjerneforskningscenter, der skal sætte Aarhus på verdenskortet.

Foto: Søren Kjeldgaard

Aarhus Universitet og Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) har besluttet at bidrage med 75 mio. kr. for at realisere Dansk NeuroforskningsCenters (DNC) nye hovedkvarter, der skal ligge ved Aarhus Universitetshospital.

I anledningen af bevillingen havde AU og AUFF mandag inviteret initiativtagere, indbudte gæster og pressen til et fælles arrangement i Aarhus Kommunehospitals gamle portnerbygning Hejmdal, hvor fokus var på rammerne for fremtidens neuroforskning.

Blandt talerne var rektor på AU Brian Bech Nielsen, professor og formand for DNC Jens Christian Hedemann Sørensen og Health-dekan Anne-Mette Hvas.

- Tusind tak til Aarhus Universitets Forskningsfond for dette afgørende bidrag til, at der bliver etableret en fantastisk bygning, der kan rumme neuroforskning i verdensklasse her i Aarhus," lød det i en indledende bemærkning fra Anne-Mette Hvas.

Stort skridt i realisering af vision

Byggeriet, der skal rumme DNC's nye hovedkvarter, er tegnet af Bjarke Ingels Group og skal danne rammen for de næste store gennembrud inden for neurovidenskab i Aarhus.

Bygningen kommer til at forbinde forskere på tværs af faglige discipliner med hovedvægt på neurologi og psykiatri. Arkitekturen er inspireret af hjernens foldninger og skal skabe nye samarbejder og forbindelser mellem forskere, klinikere, patienter og pårørende.

Salling Fondene har støttet projektet med et stort trecifret millionbeløb, og med bidraget fra AU og AUFF er der ifølge DNC-formand Jens Christian Hedemann Sørensen taget et afgørende skridt i retning mod en realisering af et forskningscenter, der vil sætte Aarhus på verdenskortet.

"Tak til universitetet og forskningsfonden, som nu har dedikeret sig til dette projekt. Vi er som ydmyge forskere fantastisk glade for, at der nu er taget dette store skridt i realiseringen af vores vision," lød det fra formanden på talerstolen.

Skaber inspiration mellem mennesker

Det nye neuroforskningscenter vil være på omkring 19.000 kvadratmeter, og ud over forskningsaktiviteter skal bygningen også være bindeled til den brede offentlighed.

Således etableres der blandt andet et eksperimentarium, hvor forskningscenteret vil udstille og holde oplæg om det nyeste inden for hjerneforskning.

Derudover skal arkitekturen anspore til møder på tværs af fagdiscipliner, forklarede arkitekt og partner i Bjarke Ingels Group David Zahle:

"Vi fandt ud af, at omkring halvdelen af kvadratmeterne på et hospital, som fx. Aarhus Universitetshospital, går til gangarealer, lagerrum, trappekerner og den slags. Altså kun halvdelen indrettet til forskning eller patientbehandling. Vi ville lave et sted, der skaber inspiration mellem de mennesker, som opholder sig eller arbejder i centeret. Og grundtanken bag det hele er, at vi ville åbne gangarealerne op for at skabe et kreativt og inspirerende mødested."

Det var Peter Frisgaard Lauridsen, finansdirektør for AUFF, der på mandagens arrangement kunne løfte sløret for størrelsen på millionbevillingen til Dansk NeuroforskningsCenter.

"Vi er både stolte over og glæder os til samarbejdet med Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital og de andre fonde, der har bidraget til projektet, så vi kan sikre de bedste vilkår for hjerneforskningen her i Aarhus. At det kommer til at ske i en smuk og ikonisk bygning, gør det hele endnu mere fantastisk," lød det fra finansdirektøren.

Læs mere om Dansk NeuroforskningsCenter ved at klikke på linket her