”Bevillingen er godt nyt for danske børn og unge med forhøjet blodtryk”

Ph.d.-studerende og læge Lise Fischer Mikkelsen fra Aarhus Universitet og Regionshospitalet Gødstrup får to millioner kroner fra Karen Elise Jensen Fonden til forskning i forhøjet blodtryk – en udbredt tilstand blandt børn og unge verden over.

Forskningsprojektet, som Karen Elise Jensen Fonden nu støtter, involverer flere børneafdelinger i Danmark og skal lægge grundstenen til at skabe et nationalt videnscenter for blodtryk hos børn og unge. Foto: Privat.

Internationale studier anslår, at op mod fem procent af alle børn og unge har forhøjet blodtryk. Det svarer til, at op mod 68.000 danske børn og unge har behandlingskrævende forhøjet blodtryk, men kun en meget lille del af dem er diagnosticerede, fordi forhøjet blodtryk ofte er en symptomfri tilstand blandt børn og unge.

"Ubemærket og ubehandlet forhøjet blodtryk kan føre til alvorlige nyre- og hjertekarsygdomme senere i livet, og derfor er det meget vigtigt, at vi bliver bedre til at opspore tilstanden tidligt. Takket være bevillingen kan vi tage hul på at undersøge, hvor mange børn og unge i Danmark der har forhøjet blodtryk, hvilke faktorer der øger risikoen for forhøjet blodtryk, og hvordan vi bedst opsporer tilstanden på en effektiv og børnevenlig måde," fortæller Lise Fischer Mikkelsen.

Lise Fischer Mikkelsen fra Institut for Klinisk Medicin og Forskningsenheden ved Børn og Unge vil sammen med sine kolleger bruge bevillingen fra Karen Elise Jensen Fonden til at opnå ny viden til forbedring af opsporing, diagnosticering og behandling af forhøjet blodtryk hos børn og unge.

Omtalen er baseret på en pressemeddelelse fra Regionshospitalet Gødstrup.

Ph.d.-studerende og læge Lise Fischer Mikkelsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og