Danmark får sin første kandidatuddannelse for optikere

Nu kan optikere for første gang videreuddanne sig her til lands, når Aarhus Universitet til sommer opretter den første kandidatuddannelse i optometri og synsvidenskab. Uddannelsen, som netop er blevet godkendt, vil bl.a. give optikerne mulighed for at aflaste øjenlægerne.

Akkrediteringsrådet har netop godkendt uddannelsen, som starter sit første hold studerende til september 2014.

Optikere, som drømmer om at blive dygtigere til deres fag, behøver snart ikke længere at spejde mod USA og England for en kandidatuddannelse, som har været praksis hidtil. Aarhus Universitet har netop fået godkendt en kandidatuddannelse i optometri og synsvidenskab, og første hold starter allerede til sommer.

Uddannelsen skal bygge bro mellem optikernes og øjenlægernes arbejdsområder til gavn for patienterne.

Nye arbejdsområder for optikerne

Den nye kandidatuddannelse er sat i søen for at imødekomme den udvikling, der er sket inden for øjensygdomme og optikernes arbejdsområde. Øjenlægerne har typisk haft fokus på behandling, mens optikernes perspektiv har været hjælpemidler i form af briller eller kontaktlinser. Men det skel er ved at ændre sig.

Optikere bliver i stigende grad ansat på hospitalernes øjenafdelinger og i de private øjenklinikker. Det skyldes blandt andet, at teknologien har gjort sit indtog, og en del af øjenlægernes undersøgelser i dag udføres via apparatur.

”Forundersøgelser og løbende monitorering kan øjenlægerne med fordel overlade til optikere, så de i stedet kan fokusere på behandling og nedbringe de lange ventetider. Med den nye uddannelse vil de være godt klædt på til det arbejde,” fortæller en af hovedkræfterne bag uddannelsen Toke Bek, som er klinisk professor på Aarhus Universitet og ledende overlæge på Aarhus Universitetshospitals øjenafdeling.

Hurtigere afklaring for patienterne

Også optikernes fag har ændret sig over mange år. Håndværket er outsourcet, og synsmålinger foretages via apparater. Rådgivning er blevet det nye kerneområde. Her kan en øget indsigt i øjensygdomme og behandlingsmuligheder for eksempel også være til gavn for kunderne i optikerbutikkerne.

”Hvis en patient ønsker at blive opereret for nærsynethed vil en øjenlæge typisk fokusere på fordele og ulemper ved en laserbehandling, mens en optiker vil kigge på hjælpemidler som alternativ i form af kontaktlinser eller briller. Kandidaten i optometri og synsvidenskab kan derimod både vejlede om forskellige operationstyper og rådgive om hjælpemidler. Dermed kan patienten eller kunden få en helhedsvurdering fra start og behøver altså ikke at løbe frem og tilbage mellem øjenlæger og optikere. Det gælder både i butikkerne og hos øjenlægerne,” fortæller Toke Bek.

Ud over at få arbejde i optikerbutikker, på hospitaler eller i private øjenklinikker kan man med den nye kandidatgrad i bagagen også vælge at gå forskningsvejen og læse ph.d. eller deltage i forskningsprojekter på hospitalerne.

Om kandidatuddannelsen

• Optagelse kræver en professionsbachelorgrad i optometri
  • Optikere og sygeplejersker med to års erfaring fra øjenafdeling kan efter individuel, faglig vurdering også optages på uddannelsen
  • Der er 25 pladser på kandidatuddannelsen