EliteForsk-pris for banebrydende Parkinsons-forskning

Per Borghammer, der er klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin, modtager nu den prestigefyldte EliteForsk-pris og et legat på 1,2 mio. kr. for sin forskning i Parkinsons sygdom.

Hjernen gør os til dem, vi er, og er et af de største mysterier inden for videnskaben. Klinisk professor og overlæge Per Borghammer tænker hver dag både på og med hjernen for at gøre os alle klogere på Parkinsons sygdom.

Hans forskningsgruppe var blandt andet den første i verden til at vise, at der kan findes Parkinsons-proteinklumper i tarmen op til 20 år før, at Parkinsons-diagnosen bliver stillet. De bidrog til at påvise, at kirurgisk overskæring af vagusnerven, der forbinder hjerne og tarm, nedsætter risikoen for Parkinsons sygdom med 50 procent.

Gennem disse fund og nogle af de mest avancerede scanningsstudier i verden har Per Borghammer og hans forskningsgruppe haft afgørende betydning for forståelsen af Parkinsons sygdom ved at forklare den som en todelt sygdom, som efter al sandsynlighed opstår i tarmen hos nogle patienter og inde i hjernen hos andre. Det er vigtig viden med henblik på at kunne opdage sygdommen tidligere.

Hans forskning er også vigtig i forhold til at behandle og forebygge hjernesygdomme i fremtiden. For nylig har flere kliniske forsøg med antistof-behandling nemlig vist, at det er muligt at bremse Alzheimers. Den behandlingsform mener man også kan bruges til behandling af Parkinsons sygdom.

Hvert år uddeler Uddannelses- og Forskningsministeriet EliteForsk-priserne til fem forskere i international særklasse, der over et bredt felt bidrager med afgørende, ny viden om os selv og verden omkring os.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Ph.d., dr.med., klinisk professor og overlæge Per Borghammer
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og