Eliteforsker ved AU modtager millionbevilling

Professor Peter Nejsum har fået en eliteforsker-pris på 7 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd

Professor Peter Nejsum. Foto: AU Foto.

Peter Nejsum er lige flyttet fra Københavns Universitet til Aarhus Universitet, hvor han kommer til at forske på Infektionsmedicinsk Afdeling. Samtidig har Peter Nejsum modtaget et af Det Frie Forskningsråds 18 DFF-Forskningslederbevillinger.

Peter Nejsum forsker i, hvordan indvoldsorm kommunikerer med værten (et dyr eller menneske) og med hinanden. Ormene har udviklet sig til sande mestre i at snyde og manipulere værtens immunsystem og giver derfor ofte langvarige og kroniske infektioner. Men hvordan gør de det? Hvordan kan centimeter store orm overleve i værten? Hans mål er at identificere og undersøge rollen af mikroskopiske ekstracellulære vesikler frigivet fra parasitter.

DFF-Forskningslederpriserne er givet inden for rammerne af Det Frie Forskningsråds Sapere Aude-program, der skal give fremragende forskere i Danmark de bedste betingelser for at skabe afgørende nye forskningsresultater.

Læs mere om Peter Nejsums forskning på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.

Professor Peter Nejsum
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin