Forsker i sengevædning vinder prestigefuld pris

Ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen fra Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet løb med æren og Fogh-Nielsen-hovedprisen på 75.000 kr. Legatet gives til unge forskere, der ikke bare bedriver fremragende forskning, men samtidig er gode til at formidle den.

Cecilie Siggaard Jørgensen fra Institut for Klinisk Medicin præsenterede sin forskning foran et fyldt Per Kirkeby Auditorium til PhD Day den 20. januar. Foto: Simon Fischel, AU Health

Med så vidt forskellige forskningsområder som kønsforskelle i effekten af antidepressiv medicin, børns sengevædning og metaboliske MR-scanninger af hjernen kom årets finalister i Fogh-Nielsen-konkurrencen vidt omkring.

Tre særligt udvalgte forskningstalenter dystede i den traditionsrige forsker-battle på det sundhedsvidenskabelige fakultet Healths årlige PhD Day. Kandidaterne havde hver især 10 minutter til at præsentere deres forskning foran et fyldt auditorium, hvorefter en dommerkomité valgte, hvordan den samlede legatsum på 125.000 kr. skulle fordeles.

Cecilie Siggaard Jørgensen fra Institut for Klinisk Medicin løb med legatets hovedsum på 75.000 kr. Hun leverede en imponerende, præcis og levende præsentation af sin forskning i årsagerne og behandlingen af sengevædning hos børn.

Ph.d.-studerende Shokouh Arjmand delte andenpladsen sammen med Nikolaj Hvidt Bøgh og modtog hver 25.000 kr. Begge ph.d.-studerende er også fra Institut for Klinisk Medicin og forsker i hhv. effekten af antidepressiv behandling og MR-scanninger af hjernen.

Her kan du se videoerne med de tre talenter, som hver præsenterer deres forskningsprojekter på godt et minut.

Legatet skal bruges til forskningsformål og er tænkt som projektstøtte til nye undersøgelser, der bygger videre på forskningsresultater opnået under ph.d.-studiet.

Ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen
Mail: cecilie.siggaard@clin.au.dk