Forskertalent hædres for sin forskning i svære psykiske lidelser

Lektor Oleguer Plana-Ripoll fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital modtager The Rising Star Award 2024 fra The Schizophrenia International Research Society – en pris, der anerkender talentfulde forskere under 40 år.

Oleguer Plana-Ripoll modtager 'The Rising Star Award' den 3. april i Firenze, Italien, når The Schizophrenia International Research Society holder årskongres. Foto: Thomas Tolstrup, Lundbeckfonden.

Modtageren af ​The Rising Star Award skal kunne fremvise exceptionel forskning inden for skizofreni og et lovende forskningsforløb. Og ifølge The Schizophrenia International Research Society opfylder Oleguer Plana-Ripoll fra Institut for Klinisk Medicin begge krav.

Oleguer Plana-Ripoll og hans forskerkolleger anvender avancerede epidemiologiske metoder og store databaser, fx elektroniske sundhedsjournaler og befolkningsbaserede undersøgelser, til at forstå årsagerne til og konsekvenserne af psykiske lidelser. Omdrejningspunktet for forskningen er analyser, der viser, hvordan ​​psykiske lidelser påvirker flere sundhedsmæssige og samfundsmæssige forhold, herunder komorbiditet og dødelighed.

Talentprisen er en kæmpe motivationsfaktor for Oleguer Plana-Ripoll i forhold til fortsat at klø på med forskningen.

“Jeg er dybt beæret over at modtage The Rising Star Award 2024. Prisen anerkender ikke kun vores forskningsbidrag, den understreger også den enorme støtte, som selskabet giver til yngre forskere tidligt i karrieren. Mit felt er i sagens natur tværfagligt og afhængigt af gode samarbejder, og jeg har været så heldig at lære af dygtige mentorer, heriblandt professor John McGrath, som nominerede mig til prisen,” siger Oleguer Plana-Ripoll.

Lektor og ph.d. Oleguer Plana-Ripoll
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og