Forskningsprojekt i immunologi modtager ti millioner kroner

Professor Søren Riis Paludan fra Aarhus Universitet står i spidsen for det projekt, som Lundbeckfonden har valgt at støtte. Projektet skal undersøge de immunologiske mekanismer, der fører til skade på hjernen.

Søren Riis Paludan forsker i virologi og immunologi, læren om virus og immunsystemet.

Et nyskabende og banebrydende sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt. Sådan lyder ordene fra Lundbeckfonden om projektet, Søren Riis Paludan og hans gruppe af forskere skal i gang med. Et projekt, som fonden støtter med 10 millioner kroner.

”Min gruppe har erfaring inden for infektioner i hjernen og vil i første omgang bruge bevillingen til at arbejde videre med at identificere og karakterisere de immunologiske mekanismer, som bidrager til at bekæmpe virusinfektioner i hjernen."

Forskerteamet skal undersøge, hvordan immunsystemet detekterer infektioner med virus, og hvordan kroppen herefter reagerer på dem. Som oftest fungerer kroppens immunsystem sådan, at de immunologiske processer bekæmper infektionen, men i visse tilfælde sker det, at immunsystemet er med til at forstærke sygdomsprocesserne.

”Hypotesen er så, at nogle af de mekanismer vi finder i vores studier af virus også er ’på spil’ i andre sygdomme, hvor man mener, at immunsystemet er overaktivt i hjernen," forklarer han.

Forskerne vil fokusere dels på en musemodel, der har relevans for sklerose, dels på nogle psykiatriske sygdomme​. Projektet foregår i samarbejde med en række andre grupper på AU og en gruppe fra SDU.

Målet er, at projektet skal føre til ny viden om, hvordan immunsystemet bliver aktiveret under unormale forhold i hjernen. Den viden kan bidrage til at fremme udviklingen af nye og forbedrede behandlinger mod sygdomstilstande i hjernen.

”Vi har valgt at støtte projektet, fordi forskningsideen er god og innovativ, og samtidigt forankret i et stærkt dansk forskningsmiljø. Visionen for vores uddelinger er at skabe bedre liv gennem ny viden. Derfor er det centralt for fonden, at Søren Riis Paludan og hans team får de bedste forudsætninger for at tænke kreativt og dermed opnå gennembrud i deres forskning,” siger Anne-Marie Engel, der er forskningschef i Lundbeckfonden.

Søren Riis Paludan
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin