Forureningsstoffer i mors blod kan forudsige risikoen for mavefedt hos deres børn

Imprægneringsstoffer i bl.a. madpapir, sofaer og gardiner øger risikoen for, at børn i dag har for meget fedt omkring maven.

Forskerne fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital ved endnu ikke, hvorfor PFOS giver fedt omkring taljen.
Forskerne ved endnu ikke, hvorfor PFOS giver fedt omkring taljen.

Hvis et foster udsættes for det langsomt nedbrydelige forureningsstof PFOS kan det medføre større risiko for mavefedt og forøget talje-højde ratio i barndommen.

Det viser et nyt studie, der publiceres i det videnskabelige tidsskrift Environmental Health Perspectives 26. marts. Bag studiet står en international forskergruppe fra bl.a. Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet, som er eksperter i helbredseffekter af forureningsstoffer.

Undersøgelsen omfatter 1.022 børn på 5-9 år, hvis mødre indgik i en graviditetsundersøgelse i 2002-2004 i Grønland og Ukraine. PFOS, der er en perfluoreret forbindelse - som tidligere bl.a. fandtes i tekstilimprægneringsmidler og brandslukningsudstyr - blev målt i de gravide kvinders blod og sammenholdt med børnenes vægt, body mass index (BMI) og talje-højde ratio.

”Høje niveauer af forureningsstoffet PFOS under graviditeten øger risikoen for store mængder fedt omkring taljen i barndommen,” siger, Birgit Bjerre Høyer, der er ph.d. i epidemiologi og udførte studiet på Aarhus Universitetshospital.

På verdensplan lider mere end hvert tredje barn mellem 6 og 17 år af overvægt. Overvægt i barndommen - og særligt fedt omkring taljen - øger risikoen for hjerte-kar lidelser og andre livsstilslidelser som type-II diabetes i voksenalderen.

Svært at undgå PFOS

Forureningsstoffet PFOS er stort set udfaset, men det er langsomt nedbrydeligt, så det findes stadig overalt i miljøet omkring os: I f.eks. sofaer, gardiner, brandslukningsudstyr og i vores grundvand.

”Det er svært at undgå at komme i kontakt med PFOS, for det findes mange steder i vores miljø. Men vi kan glæde os over, at stoffet er ved at blive udfaset – og at det samtidig langsomt nedbrydes,” siger Birgit Bjerre Høyer.

Børnene i Birgit Bjerre Høyers studie havde forøget talje-højde ratio, hvilket viser sig ved fedt omkring taljen, men ikke et forhøjet Body Mass Index (BMI). Forskerne kan ikke forklare, hvor PFOS netop giver fedt omkring taljen. Men de mener, at stoffet muligvis har en hormonforstyrrende effekt.

Ph.d.- Birgit Bjerre Høyer

Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin