Gigtforsker ved AU og AUH modtager pris

Tue Wenzel Kragstrup modtager en pris for sit arbejde inden for gigtsygdomme. Han forsker i at forbedre diagnostik og behandling af patienter med leddegigt, psoriasisgigt og rygsøjlegigt.

Cand.med., ph.d, Tue Wenzel Kragstrup. Foto: Jesper Balleby.

Hans speciale er gigtforskning og nu modtager Tue Wenzel Kragstrup fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital en pris for sit arbejde. Prisen bliver uddelt af Scandinavian Rheumatology Research Foundation, og med den følger en check på 167.000 kroner.

I sin forskning undersøger han blodprøver og celler for at forbedre diagnostik og behandling af patienter med leddegigt, psoriasisgigt og rygsøjlegigt. Formålet er at bestemme det rette lægemiddel til den enkelte patient.

”På nuværende tidspunkt får cirka en tredjedel af patienterne ingen effekt af det førstvalgte lægemiddel og må derfor efterfølgende afprøve flere forskellige lægemidler inden det rigtige findes. Udfordringen består i, at vi som læger ikke på nuværende tidspunkt ved hvilken medicin, der virker bedst på den enkelte patient. Det kan dette projekt være med til at afklare,” siger han.

Prisen og de 167.00 kroner betyder, at Tue Wenzel Kragstrup kan dedikere mere af sin tid til forskningen, og han håber, at det vil give anledning til større samarbejdsprojekter i fremtiden.

Prisen bliver overrakt den 1. september 2016 i forbindelse med Scandinavian Congres of Rheumatology, som bliver holdt på Island.

Cand.med., ph.d, Tue Wenzel Kragstrup
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin og