Health får ny professor i akut og kritisk sygdom

Lars Wiuff Andersen forsker i, hvordan vi bedst hjælper mennesker, der får hjertestop. Fra d. 1. marts 2024 er han professor i akut og kritisk sygdom på Institut for Klinisk Medicin.

Billedet er et portræt af Lars Wiuff Andersen i slips og habitjakke
Den nyudnævnte professor Lars Wiuff Andersen har i en alder af 36 år allerede erhvervet en ph.d.- og en doktorgrad, ligesom han har vundet flere anerkendte priser og modtaget store forskningsbevillinger. Foto: Lundbeckfonden

Hvordan redder vi flest menneskeliv og sikrer det bedst mulige udfald for mennesker, der får hjertestop både på og uden for hospitalet. Det undersøger Lars Wiuff Andersen, der ud over sit professorat på universitetet også er læge og tilknyttet intensivafdelingen på Aarhus Universitetshospital og Præhospitalet i Region Midt.

Lars Wiuff Andersen har blandt andet undersøgt, om patienter med hjertestop på hospitalet har gavn af behandling med bikarbonat, og om det er mest optimalt at behandle hjertestop uden for sygehuset ved at give medicin intravenøst i blodårerne eller intraossøst i knoglemarven.

”Jeg laver klinisk forskning og derfor har i hvert fald nogle af min gruppes fund direkte betydning for den måde, vi behandler patienterne på. Professoratet giver mig mulighed for at fortsætte med at lave klinisk forskning og lave mere ambitiøse projekter fremover,” siger Lars Wiuff Andersen.

Han tiltrådte professoratet på Institut for Klinisk Medicin d. 1. marts 2024.

Professor, læge og dr.med. Lars Wiuff Andersen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin,