Health får ny professor i muskel- og ledsmerter

Forskningschef David Høyrup Christiansen er fra d. 1. juni udnævnt som ny professor på Institut for Klinisk Medicin og i Hospitalsenhed Midt. Han skal i det nye professorat forske i smerter i muskler og led – en sygdom, som mange danskere lever med.

David Høyrup Christiansen tiltræder som professor d. 1. juni 2023 i en delestilling mellem Health og Hospitalsenhed Midt. Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Ifølge Sundhedsstyrelsens seneste to rapporter om sygdomsbyrden i Danmark er muskel-skelet smerter en af de sygdomsgrupper, der belaster borgerne, sundhedsvæsenet og samfundet allermest.

”Vi skal blive endnu bedre til at skabe gode forløb for patienter med smerter i muskler og led. Derfor skal vi undersøge, hvorfor nogle behandlinger virker på nogle patienter og ikke på andre. Vi kender ikke virkningsmekanismen ordentligt i dag, og derfor er det vigtigt med mere forskning inden for området,” siger David Høyrup Christiansen, der er uddannet fysioterapeut og også er forskningschef i Hospitalsenhed Midt.

Som ny professor vil David Høyrup Christiansen rette forskningsfokus mod forståelsen af patientforløb for at optimere behandlingen af smerter i muskler og led og skabe løsninger, der udspringer af praksis.

”Vi skal også se nærmere på organiseringen af behandlingen. Vi skal kunne levere den rette indsats i udredning, behandling og rehabilitering på det rette tidspunkt. Derfor skal vi udvikle nye modeller for, hvordan vi sikrer dette, og det skal foregå på tværs af faggrupper og sektorer”, siger han.

Det nye professorat er en delestilling mellem Health og Hospitalsenhed Midt.

Professor, forskningschef og fysioterapeut David Høyrup Christiansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og