Healths ph.d.-studerende brillerede med spændende forskning

Med ét enkelt slide og kun tre minutter til rådighed præsenterede fem ph.d.-studerende fra Health for nylig deres forskning til den årlige Three Minute Thesis-konkurrence (3MT) foran et oplagt publikum og en erfaren jury.

Healths deltagere til 3MT 2024 var Tora Haug, Lina Münker, Layla Pohl, Malthe Jessen og Irina Palimaru Manhoobi. Foto: Simon Fischel, AU Health.

Præsenter din forskning på tre minutter foran et stort publikum uden kendskab til dit forskningsfelt og med kun ét PowerPoint-slide at støtte dig til. Det lyder som en ordentlig mundfuld, men ikke desto mindre var det den udfordring, fem ph.d.-studerende fra Health stod overfor, da de den 13. marts deltog i 3MT 2024.

Den første person på scenen til det udsolgte arrangement i Stakladen er Omeed Neghabat. Han er aftenens vært og tidligere vinder af konkurrencen i 2022. Faktisk vandt han ikke bare 3MT-finalen på AU, men også den internationale finale med ph.d.-studerende fra en lang række læringsinstitutioner over hele verden. Til daglig er han læge og ph.d.-studerende ved Institut for Klinisk Medicin.

Efter en præsentation af aftenens jury og hovedpræmien – et rejselegat på 35.000 kroner – kommer den første af i alt 20 modige ph.d.-studerende på scenen.

Daniel Strack fra Institut for Mekanik og Produktion lægger fra land, mens et stort ur ildevarslende begynder at tælle ned fra tre minutter. Det gælder om at holde hovedet koldt og sproget klart og præcist, for hvis uret rammer nul, bliver den ph.d.-studerende nemlig diskvalificeret med det samme.

Et givende kommunikationsforløb

Forskningsprojekterne fra de 20 ph.d.-studerende spænder bredt og dækker alt fra mængden af protein i gravide søers kost til, hvordan børn med leddegigt klarer sig i skolen i forhold til deres jævnaldrende.

Sidstnævnte projekt står Malthe Jessen for. Han er tredjeårs ph.d.-studerende på Institut for Folkesundhed og har den seneste tid været igennem et intensivt kommunikationsforløb med fokus på præsentationsteknik og forskningsformidling.

”Jeg tilmeldte mig konkurrencen, fordi jeg ønskede flere redskaber til god og præcis kommunikation. Og desuden syntes jeg, det lød som en fed udfordring at stå på scenen i Stakladen og præsentere mit projekt foran alle de andre. Vi startede med tre timers workshop om, hvordan man sammensætter en god præsentation, og derefter mødtes vi flere gange for at forbedre vores præsentationer,” siger Malthe Jessen.

Han mener selv, at deltagelsen i 3MT 2024 har givet ham en masse brugbar viden om effektiv forskningsformidling.

”Undervejs i forløbet blev jeg meget fokuseret på, hvad det helt præcist var, jeg gerne ville fortælle tilskuerne om min forskning. Tre minutter er virkelig ikke lang tid, når man står deroppe på scenen, og lamperne bager på en, så jeg har fået en helt ny opmærksomhed på, hvordan jeg bevæger mig rundt og agerer, mens jeg præsenterer,” siger Malthe Jessen.

Om 3 Minute Thesis

3MT står for 'Three Minute Thesis' og er en internationalt udbredt konkurrence, hvor ph.d.-studerende har tre minutter til at fremlægge deres forskningsprojekter.

En jury udpeger aftenens vinder, som får muligheden for at blive udpeget og gå videre til den internationale finale, der i år finder sted i Turku i Finland den 6. juni.

Det er sjette gang, 3MT finder sted i Aarhus. Konkurrencen kommer fra Australien, hvor den har eksisteret siden 2008, og den afholdes i 85 lande verden over.

Vinderen fra 3MT ved Aarhus Universitet får et rejselegat på 35.000 kroner.

Aftenens jury bestod af:

Du kan læse mere om arrangementet og se flere billeder fra 3MT 2024 på Aarhus Universitets hjemmeside.

”… Og vinderen er”

Udover Malthe Jessen stillede Health med Tora Haug fra Institut for Klinisk Medicin, Lina Münker fra Institut for Klinisk Medicin, Layla Pohl fra Institut for Biomedicin samt Irina Palimaru Manhoobi fra Institut for Klinisk Medicin.

Efter alle 20 ph.d.-studerende har præsenteret deres projekt, er det juryens og publikums tid til at votere. Aftenen kulminerer, da en storsmilende Eva Kjærgaard fra Institut for Kemi får overrakt en stor buket blomster og årets publikumspris.

Hun leverede publikums favoritoplæg om plastikforurening i luften og forklarede, hvordan plastikpartikler spredes i luften via havsprøjt og ender i menneskets lunger. Kort efter må Eva Kjærgaard igen på scenen, da prodekan Niels Mejlgaard udråber hende som juryens favorit.

Eva Kjærgaard er altså årets modtager af et rejselegat på 35.000 kroner og får muligheden for at gå videre til den internationale finale, der løber af stablen den 6. juni i Finland. Hvis hun bliver udvalgt og vinder der, bliver det tredje år i træk, at en ph.d.-studerende fra AU vinder den internationale konkurrence. I 2022 vandt Omeed Neghabat fra Institut for Klinisk Medicin, mens Ida Cecilie Jensen fra Institut for Ecoscience vandt i 2023.

”Selvfølgelig tilmelder man sig ikke sådan en konkurrence, hvis man ikke har lyst til at vinde, så jeg ærgrede mig da lidt, da Eva blev udråbt som vinder,” siger Malthe Jessen og fortsætter:

”Men det var super velfortjent, og konkurrenceelementet gled hurtigt i baggrunden, for det var en virkelig fed aften med stærk opbakning og god stemning hele vejen rundt. Jeg vil klart anbefale alle ph.d.-studerende at tilmelde sig konkurrencen, når den kommer igen næste år, hvis bare man har den mindste interesse i at forbedre sine kommunikationsevner og få en unik mulighed for at udfordre sig selv”.

Ph.d.-studerende Malthe Jessen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin