Klubber og uddannelser skal samarbejde om elitefodboldtalenter
Hvordan styrker vi unge elitefodboldtalenters muligheder for at balancere sport og uddannelse? En ny artikel fra Aarhus Universitet viser, at det kræver et langt tættere og mere ambitiøst samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og fodboldklubber.

Drømmen er stor, men nåleøjet lillebitte, og i realiteten er det kun en brøkdel af de unge fodboldtalenter, som udlever den store fodbolddrøm.
Det ved langt de fleste talenter godt, og derfor giver det god mening at balancere de sportslige ambitioner med en uddannelse.
Men skal det lykkes, kræver det et tættere og mere ambitiøst samarbejde mellem fodboldens elitemiljøer og uddannelsessted. Det handler om at skabe en gensidig forståelse af og fælles respekt for sportens og skolens værdier og betydning, fortæller studielektor Kristian Raun Thomsen fra Idrætsvidenskab på Aarhus Universitet:
”De unge, som er engageret i både elitefodbold og i gang med fx en gymnasieuddannelse, har behov for at de to verdener ikke bliver modpoler, som hiver i dem fra hver deres side. Derfor er det vigtigt at uddannelse og klub samarbejder, og forstår, hvilke værdier de hver især er rundet af, så de sammen kan sikre, at de unge talenter får fleksibiliteten til at være både elitesportsudøver og studerende, så de ikke sakker bagud i uddannelsessystemet eller taber terræn på boldbanen."
Den svære balancegang
Eliteidræt er krævende, også i de unge år, hvor træningslejre, morgen- og eftermiddagstræning og weekendkampe lægger beslag på tid og kræver engagement. Og når de når gymnasietiden, står de på kanten af et muligt karrieregennembrud, samtidig med, at skolen stiller større og større krav. Det får mange af fodbolddrengene til i særdeleshed at nedprioritere lektierne, siger Kristian Raun Thomsen.
”Det er unge mennesker, der står lige foran den ultimative drøm, som de helt bogstaveligt har lagt blod, sved og tårer i siden de var små. Guldrandede kontrakter og millionindtægter til 18-årige fodbolddrenge er ikke et særsyn og det er derfor ikke overraskende, at de fristes til at satse enstrenget på sporten. Her adskiller fodbolden sig fra al anden sport grundet voldsomme økonomier og en enorm mediebevågenhed. Så hvis vi ikke sørger for, at uddannelse og bold kan spille bedre sammen, så risikerer vi, at langt størsteparten ender med en bristet fodbolddrøm og et ringe eksamensbevis.”
Det er tilgangen til dual-career, som skal gås efter i sømmene, siger Kristian Raun Thomsen:
”Hvis ellers idealet om dual career skal afspejle praksis, er det essentielt for fodboldtalenterne, at vi bygger et system omkring dem, som kan hjælpe og støtte dem til både at udleve den sportslige drøm og få en god og relevant uddannelse. Det kræver en mere ambitiøs indsats, og helt konkret et tættere samarbejde mellem særligt lærere og trænere. Det ser vi for sjældent i dag, og det betyder ofte, at især skolegangen bliver nedprioriteret, og det kan få konsekvenser senere.”
Hvis det skal lykkes at skabe grundlag for både den boglige og sportslige karriere, så kræver det helt lavpraktisk, at lærere og trænere aktivt samarbejder og forstår og respekterer hinandens perspektiver og værdier.
”Hvis vi skal lykkes med at udleve ideen om dual career til fulde og løfte vores talenter til nye højder akademisk såvel som sportsligt, så skal lærere vide, hvornår sporten skal prioriteres og hvorfor – og klubbens trænerstab skal være bevidst om, hvornår der skal frigives tid til læsning, eksamensforberedelse eller studieture. Det kræver ikke nødvendigvis store justeringer, langt hen ad vejen handler det faktisk bare om en grundforståelse af, og respekt for, værdien af begge verdener.”
Kristian Raun Thomsen håber at mere fokus på problematikken kan skærpe tilgangen til dual career, så klubber og uddannelsesinstitutioner får fokus på at aktivt samarbejde om talenterne.
”Klubberne investerer massivt i unge talenter, og udsigten til medieeksponering og transferindtægter kan måske skygge for, hvor vigtigt det er, også at få klædt de unge på til en fremtid uden for fodboldbanen. Det kræver en kulturændring i klubberne at anerkende og tage det ansvar. Men det kræver også, at uddannelsesinstitutionerne anerkender, at eliteidræt er en legitim karrierevej, som kræver fleksibilitet hos dem.”
Bag om forskningsresultatet
- Studietype: Artiklen er en kommentar, der tager udgangspunkt i et tidligere studie om talentfulde fodbolddrenges socialisering ind i elitefodbold og inddrager dokumentanalyse som metodisk tilgang.
- Samarbejdspartnere: Ingen
- Ekstern finansiering: Ingen
- Oplysninger om eventuelle habilitetsproblemer: Ingen
- Læs mere i artiklen, publiceret i The International Journal of Sport and Society: https://www.proquest.com/docview/3159938230?parentSessionId=0xLWsWhlssV5%2FNWNQEo7hrpiQrVQg%2FLLwZbZwRsQbrs%3D&pq-origsite=primo&accountid=14468&sourcetype=Scholarly%20Journals#
Kontakt
Studielektor, Kristian Raun Thomsen
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed, Idrætsvidenskab
Telefon: +4540123038
Mail: thomsen@ph.au.dk