Millionbevilling til forsker fra Aarhus Universitet

Sundhedsvidenskabelig forsker fra Aarhus Universitet har modtaget 3,6 millioner kroner fra Det Frie Forskningsråd | Sundhed og Sygdom. Pengene skal bruges til at forske i at hyperpolarisere atomer. Alt sammen for at forbedre MR-scanningen.

Bevillingsmodtager Christoffer Laustsen, Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin.

Christoffer Laustsen har netop modtaget en millionbevilling fra Det Frie Forskningsråd | Sundhed og Sygdom. Bevillingen får han for sin forskning i at hyperpolarisere atomer, som på sigt skal gøre MR-scanningen bedre. MR-scanningen er en teknik, som måler på atomkernernes magnetisme. Udfordringen er, at radiosignalet fra de magnetiserede atomer er meget svagt. Ved at 'hyperpolarisere' atomer kan de fungere som stærkere magneter og give et kraftigere signal.

En ufølsom teknik

”Hyperpolariseret MR har et stort behandlingspotentiale for patienter med diabetes, cancer og hjertesygdomme. MR-scanningen er ufarlig og kan, på et meget tidligt stadie, vise ændringerne i stofskiftemønstrene direkte i MR-scanneren. Det betyder, at scanningen kan anvendes til monitorering af behandlinger, så patienterne får en personspecifik behandling,” forklarer Christoffer Laustsen.

MR-scanning er en forholdsvis ufølsom teknik, der kræver mange atomer til stede for at give et signal. Ved hyperpolariseret MR bliver scannerfølsomheden forøget med 10.000-100.000 gange. Det gør nye målinger, af de stoffer, som indgår i stofskifteomsætningen, mulig.

Til forskningen bliver der blandt andet brugt kulstof-13, som kan magnetiseres, i modsætning til kulstof-12, som er umagnetisk.

”30 procent af alle diabetiske patienter udvikler diabetisk nefropati, som er en sygdom i nyrerne. Jeg håber, at vi med teknikken kan afdække nogle af de basale mekanismer i den sygdom og benytte teknikken til klinisk brug, så den kan hjælpe i behandlingen af diabetisk nefropati,” siger Christoffer Laustsen.

Ph.d. Christoffer Laustsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin