Millionbevilling til proteomics-center i Aarhus

En donation fra John og Birthe Meyer Foundation skal være med til at forstærke avancerede proteinanalyser – såkaldt proteomics – ved Molekylær Medicinsk Forskningsenhed (MMF), som hører under Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

Lektor Johan Palmfeldt ved det nye massespektrometer, som bruges til avancerede proteinanalyser (Foto: Tonny Foghmar, Aarhus Universitetshospital).

Molekylær Medicinsk Forskningsenhed har siden 2007 benyttet massespektrometri til proteinanalyse, og bevillingen gør det nu muligt at indkøbe et massespektrometer af den nyeste generation.

”Det nye udstyr forbedrer vores kapacitet og gør det muligt at bestemme mængden af proteiner med lav koncentration, hvilket hjælper os meget i jagten på nye markører for sygdom,” forklarer lektor Johan Palmfeldt fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

”Med proteinanalyserne prøver vi at finde årsagerne til forskellige sygdomme, blandt andet stofskiftesygdomme. Og på lang sigt håber vi på at kunne forstå, hvorfor disse sygdomme opstår, og hvordan de bedre kan detekteres og behandles.”

Proteinanalyserne laves på små prøvemængder fra vævs- eller blodprøver såvel som fra dyrkede celler. I alle tilfælde er det vigtig med følsomme massespektrometri-målinger.

Bevillingen er med til at konsolidere og forstærke proteinforskningen ved Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Molekylær Medicinsk Forskningsenhed har allerede flere samarbejdsprojekter i gang med de to institutioner, som dækker både kliniske og molekylære aspekter af sygdomsforskningen.

Lektor Johan Palmfeldt
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og