Ny adjungeret professor gør os klogere på menneskets musikalitet

Andrea Ravignani er ny adjungeret professor på Aarhus Universitets Center for Music in the Brain og Institut for Klinisk Medicin. Med udgangspunkt i sin interdisciplinære baggrund undersøger han, hvorfor mennesker er ’musikalske dyr’.

Andrea Ravignani tiltrådte sit adjungerede professorat den. 1. marts 2024, og han ser frem til at arbejde sammen med de talentfulde forskere på Center for Music in the Brain, som han kalder sit andet hjem. Foto: Privat.

Healths nye adjungerede professor er til daglig ansat ved Sapienza Università di Roma som professor i psykologi, hvor han forsker i musikken og talens evolutionære og neuropsykologiske grundlag. Han undersøger bl.a., hvordan og hvornår menneskers hjerner udviklede evnen til at opfatte, nyde og skabe musik.

"Vi har ikke en tidsmaskine, som vi kan bruge til at rejse tilbage og besvare disse spørgsmål, så jeg anvender i stedet forskellige interdisciplinære forskningsmetoder til at lede efter byggestenene i vores musikalitet," forklarer Andrea Ravignani.

Den nyudnævnte adjungerede professor studerer adfærd og lyde fra både mennesker og andre arter – alt fra hundes rytmiske halesving til lemurers kor i Madagaskars regnskove, fra babysælers stemmer i Nordsøen til chimpansers trommen på brystkassen. Målet med forskningen er at forklare, hvorfor musik i dag er så stor en del af vores liv.

"Min forskning kan ikke kurere en sygdom eller introducere en vaccine, men den adresserer fundamentale spørgsmål om menneskets natur. Adskiller vi os i virkeligheden så meget fra andre arter, som vi går og tror? Og hvorfor bruger vi i dag så meget tid på at lytte til musik, selvom det ikke har en direkte biologisk funktion – eller har det?” funderer han.

Adjungeret professor Andrea Ravignani
Aarhus Universitet, Center for Music in the Brain og