Ny adjungeret professor skal gøre os klogere på sjældne leversygdomme

Læge og professor Michael L. Schilsky fra Yale University er ny adjungeret professor på Institut for Klinisk Medicin. Her skal han særligt forske med kolleger i intern medicin og kirurgi med sjældne leversygdomme som omdrejningspunkt.

Micheal L. Schilsky håber, at vi med en større forståelse af Wilsons sygdom kan blive bedre til at evaluere nuværende og nye terapiformer under udvikling til kommende kliniske forsøg. Foto: Yale School of Medicine

Michael L. Schilskys kliniske og patientorienterede forskning fokuserer på sjældne leversygdomme og på levertransplantationer – særligt i forbindelse med Wilsons sygdom. Han er blandt andet initiativtager og ledende forsker på det multinationale Wilson Disease Registry-studie, der har base på Yale University.

Ifølge Michael L. Schilsky giver internationalt samarbejde en unik mulighed for at få information om flere patienter med sjældne leversygdomme. Det hjælper også med at accelerere udviklingen af biomarkører, der kan bruges til at undersøge og behandle patienter. Professoren er derfor meget glad for den nylige tilknytning til Aarhus Universitet.

”Det er en stor ære at blive anerkendt af Aarhus Universitet og arbejde sammen med de fremragende klinikere og forskere på fakultetet. Den kollaborative tilgang til at studere den sjældne leversygdom Wilson Disease kan give en skabelon for, hvordan man kan gribe arbejdet med andre sjældne leverrelaterede lidelser an. Jeg håber virkelig, at adjungeringen vil styrke det igangværende arbejde og åbne døre for fremtidige samarbejder for mig selv og mellem yngre kolleger på Yale University og Aarhus Universitet,” siger Michael L. Schilsky.

Adjungeret professor og læge Michael L. Schilsky
Yale University School of Medicine og