Ny doktor forsker i placebo-effekter

Lene Vase er ny doktor i medicin ved Aarhus Universitet, Health. Hendes forskning i placebo-effekter er målrettet læger, forskere og medicinalfirmaer, der vil teste og øge effekten af deres behandling og af nye behandlingsformer.

Ny dr.med. Lene Vase har netop forsvaret sin doktordisputats om placebo-faktorers indflydelse på behandling i klinisk praksis. Foto: Pernille Holm Andersen.

Lene Vase er professor MSO i neurovidenskabelig psykologi og ny dr.med. Hun forsker i sammenhængen mellem psykologiske og neurobiologiske faktorer bl.a. ved at se på, hvordan placebo-faktorer påvirker behandling i klinisk praksis og i randomiserede forsøg.

Hendes forskning bidrager til en bedre forståelse af, hvordan fokus på relationen til behandleren og patientens forventninger kan bidrage til at øge den samlede behandlingseffekt i klinisk praksis.

Lene Vase er tilknyttet Psykologisk Institut på Aarhus Universitet. En stor del af forskningen bag disputatsen er dog udført ved Dansk Smerteforskningscenter på Aarhus Universitetshospital i samarbejde med bl.a. Harvard Medical School i USA. Derfor er doktordisputatsen indleveret på det sundhedsvidenskabelige fakultet, Health.

Professor MSO, dr.med., ph.d. og cand. psych. Lene Vase
Aarhus Universitet, Psykologisk Institut og