Ny doktor vil skabe bedre forståelse af nyrerne og udviklingen af kræftsygdomme

Professor Lene Niemann Nejsum fra Institut for Klinisk Medicin kan nu også kalde sig doktor i epithelcellefysiologi og sygdomsfysiologi. Det kan hun efter at have forsvaret sin doktordisputats om nyrernes regulering af kroppens væskebalance og udvikling og spredning af kræftsygdomme.

Professor Lene Niemann Nejsum er ny doktor på Health.
Professor Lene Niemann Nejsum er ny doktor på Health. Foto: Privatfoto

Med en baggrund i molekylærbiologi og en ph.d. i medicin på Health har professor Lene Niemann Nejsum dedikeret sig til at studere, hvordan proteiner faciliterer transport af vand over cellemembraner.

Disse særlige vandkanal-proteiner er involveret i reguleringen af kroppens væskebalance, men også i andre fysiologiske og patofysiologiske tilstande såsom kræft.

Lene Niemann Nejsums doktordisputats handler om den aquaporin i nyrerne, der er involveret i regulering af kroppens vandbalance samt nye funktioner af aquaporinerne, såsom regulering af cellulære adhæsioner og deres betydning i udvikling og spredning af kræft.

Forskningen har betydning for at forstå, dels hvordan nyrerne fungerer og er involveret i reguleringen af kroppens væskebalance, og dels hvilken rolle vandkanal-proteinerne spiller i udviklingen af kræftsygdomme.

Professor, ph.d. og dr.med. Lene Niemann Nejsum
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin