Ny professor bygger bro mellem Aarhus og Sydafrika

Dan Stein fra Sydafrika er ny adjungeret professor på Institut for Klinisk Medicin. Han har sin hovedansættelse ved University of Cape Town og forsker særligt i angst og angstrelaterede lidelser.

Dan Stein er også meget interesseret i psykiatriens filosofi, der omhandler spørgsmål som, hvordan psykiatrien bidrager til forståelsen af den menneskelige natur.

Angstrelaterede lidelser er de mest udbredte psykiatriske lidelser på verdensplan og har betydelige personlige og økonomiske omkostninger. I sin forskning forsøger Dan Stein blandt andet at forstå lidelsernes underliggende mekanismer og håber, at en bedre forståelse af angstrelaterede lidelser vil føre til bedre behandlingsmuligheder for en lang række relaterede lidelser som OCD og PTSD.

Dan Stein har doktorgrader i klinisk neurovidenskab og filosofi, og hans arbejde strækker sig fra laboratorieforskning til klinisk og folkesundhedsforskning. Han er opsat på at rykke sine erfaringer fra laboratoriet til patienterne og fra klinisk praksis til det bredere samfund. Det er samme tilgang, han nu har taget med til Aarhus Universitet som adjungeret professor på Institut for Klinisk medicin.

”Jeg er taknemmelig for, at Aarhus Universitet med adjungeringen knytter bånd til Afrika og det globale syd, og jeg glæder mig meget til at udbygge samarbejdet,” siger Dan Stein.

Adjungeret professor Dan Stein
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin - Translational Neuropsychiatry Unit og
University of Cape Town, Department of Psychiatry
Mail: dan.stein@uct.ac.za