Ny professor forsker i kvantitativ medicinsk billeddannelse

Ole Lajord Munk er ny professor i medicinsk fysik ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og Afdeling for Nuklearmedicin og PET på Aarhus Universitetshospital. Han undersøger i sin forskning, hvordan vi optimerer brugen af moderne medicinske skanningsmetoder.

Ole Lajord Munk er udnævnt som professor på Institut for Klinisk Medicin fra 1. august 2024.

Der sker store teknologiske fremskridt inden for medicinske skanningsmetoder i disse år. Faktisk så store, at man med nye avancerede PET/CT-skannere nu kan lave dynamiske billeder af en hel menneskekrop og kortlægge organerne ned til mindste detalje.

Ole Lajord Munk, der er uddannet hospitalsfysiker og har en ph.d. i medicin, er særligt interesseret i, hvordan vi får mest muligt ud af de nye teknologier.

"Når der opstår sygdom i kroppen, som kræft eller diabetes, påvirkes kroppens sukkeroptagelse. De ændringer kan vi måle ved hjælp af PET-skanninger. Billederne indeholder dog mere information, end man visuelt kan overskue, og derfor er det nødvendigt, at vi udvikler metoder til at udtrække den vigtige kvantitative information, som lægerne også har brug for,” siger han.

Den nyudnævnte professor udvikler derfor matematiske modeller og bruger kunstig intelligens til at udtrække informationer om de enkelte organers sukkeroptagelse fra skanningsbilleder. Det er helt centralt for at forstå, præcis hvordan forskellige sygdomme påvirker sukkeroptagelsen, og hvordan forskellige organers energiforbrug spiller sammen.

På længere sigt vil Ole Lajord Munks forskning kunne føre til mere præcise diagnoser og danne grundlag for en mere individuelt tilpasset behandling af en lang række sygdomme.

Professor Ole Lajord Munk
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og