Ny professor vil finde bedre behandlingsmuligheder for kroniske nyresygdomme

Dr.med og ph.d. Rikke Nørregaard fra Institut for Klinisk Medicin er ny professor på Health. Her forsker hun i translationel nefrologi, der blandt andet dækker diagnosticering og behandling af kroniske nyresygdomme.

Rikke Nørregaard er ny professor på Health og holder tiltrædelsesforelæsning den 28. april 2023. Foto: Per Bille

Kroniske nyresygdomme er blandt de største folkesundhedsproblemer i verden, og man anslår, at 10-15 % af den voksne befolkning i Danmark lider af kroniske nyresygdomme. Den nye professor Rikke Nørregaard og hendes forskningsteam forsker i de grundlæggende mekanismer for udviklingen af nyrefibrose, som forekommer, når det normale nyrevæv erstattes med arvæv. Når det sker, nedsættes nyrernes funktioner, og patienterne må i værste fald i dialysebehandling eller transplanteres.

Målet med professorens forskning er at udvikle og identificere nye behandlingsmuligheder for patienter med kroniske nyresygdomme. Det gør hun gennem translationel forskning, som både tager udgangspunkt i eksperimentelle og kliniske studier.

”Professoratet er en mulighed for at skabe en tæt forbindelse mellem klinisk eksperimentel forskning og basal forskning inden for nyresygdomme. Det er vigtigt i de danske universitets- og hospitalsmiljøer, hvor vi ønsker at accelerere implementeringen af grundvidenskabelige resultater til gavn for patienterne,” siger Rikke Nørregaard.

Rikke Nørregaard holder tiltrædelsesforelæsning den 28. april 2023.

Professor, ph.d. og dr.med. Rikke Nørregaard
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Kidney Research Group