Ny professor vil finde kuren til neurodegenerative sygdomme i vores celler

Når nyudnævnte professor Yonglun Luo fra Aarhus Universitet går i laboratoriet, er det for at finde en kur for alvorlige neurodegenerative sygdomme såsom muskelsvindssygdommen Duchennes muskeldystrofi.

Yonglun Luo, ny professor i gen- og stamcelleteknologi ved institut for Biomedicin, håber gennem sin forskning at finde nøglen til mere effektive behandlinger ved hjælp af gen- og celleteknologi. Foto: Simon Byrial Fischel, Health AU

Kuren til sygdomme som Alzheimers, diabetes og den sjældne muskelsvindssygdom Duchennes muskeldystrofi ligger måske gemt i vores celler. Ny professor i gen- og stamcelleteknologi ved institut for Biomedicin Yonglun Luo håber gennem sin forskning at finde nøglen til mere effektive behandlinger ved hjælp af gen- og celleteknologi.

Når vi udvikler neurodegenerative sygdomme som muskelsvind, demenssygdomme eller diabetes gennemgår kroppen en kompleks proces, der involverer forandringer på både genetisk, molekylært og cellulært niveau. Professor Yonglun Luo arbejder på at kortlægge genekspression og cellefunktionsændringer i menneskelige sygdomme både bredt og på enkeltcelleniveau. Det er håbet at udvikle gen- og stamcelleterapier til ikke bare neurodegenerative sygdomme men også kardiovaskulære sygdomme og nerve- og muskelnedbrydende sygdomme.  Hans forskningsområde dækker også brugen af ​​organer fra genmodificerede grise til at reparere degenererede organer hos patienter.

Yonglun Luo benytter sig af værktøjer som CRISPR, der er en molekylær ”DNA-saks”, som bruges til at ændre celler og give dem nye egenskaber. Gennem sin forskning håber Yonglun Luo at finde en metode til bedre og mere effektiv genmodificering og derigennem måske en kur til både arvelige og ikke-arvelige sygdomme.

Yonglun Luo tiltrådte sit professorat d. 1. oktober 2022. Professoratet er støttet af Steno Diabetes Center Aarhus (SDCA) ved Aarhus Universitetshospital.

Professor Yonglun Luo
Institut for Biomedicin