Ny professors forskning gavner patienter med hjertestop

Asger Granfeldt fra Institut for Klinisk Medicin er ny professor i intensiv medicin. Fra 1. marts 2023 kan han dedikere mere tid til at forske i bedre behandling af patenter med hjertestop både på og uden for hospitalet.

Portrætfoto af nyudnævnt professor Asger Granfeldt
Asger Granfeldts forskning i akut og kritisk sygdom foregår både via registerstudier, dyreeksperimentelle og kliniske forsøg. Foto: Jens Hjalte Madsen Løgstrup

Omdrejningspunktet i Asger Granfeldts forskning er akut og kritisk sygdom og særligt hjertestop. Som afdelingslæge på Aarhus Universitetshospital behandler han dagligt indlagte intensivpatienter, der har behov for organunderstøttende behandling som fx respirator eller dialyse. Som ny professor kan Asger Granfeldt nu bedre kombinere det kliniske arbejde med flere forskningsprojekter. Formålet med projekterne er at give en dybere forståelse af mekanismerne bag kritisk sygdom, hvilket kan være med til at identificere potentielle nye behandlinger.

Aktuelt er Asger Granfeldt bl.a. engageret i det såkaldte WHY-IHCA-studie, der undersøger årsagerne til, at indlagte patienter udvikler hjertestop og i THE BIHCA trial, som undersøger brugen af bikarbonat i patienter, der får hjertestop på hospitalet. Derudover er han er også involveret i et translationelt forskningsprojekt, hvor han undersøger om behandling med nitrogenoxid kan øge overlevelsen efter hjertestop i grise.

Professor, ph.d. dr. med. og afdelingslæge Asger Granfeldt
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og