Nyt forskningsprojekt skal gøre sport og motion lettere for diabetespatienter

Lektor Esben Søndergaard fra Institut for Klinisk Medicin får knap 2,5 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til at undersøge bl.a. blodsukkerreguleringen under træning hos personer med type 1 diabetes.

Foto: Claus Hastrup

Motion og fysisk aktivitet er godt for både krop og sjæl, men for mennesker med type 1 diabetes kan træning være en udfordring, da det giver store udsving i blodsukkeret. I 2019 åbnede Klinik for Atleter med type 1-diabetes i Steno Diabetes Center Aarhus, som hjælper type 1 diabetespatienter med at kunne dyrke motion og sport på lige fod med andre.

Arbejdet i klinikken har givet inspiration til flere forskningsprojekter, og i et nyt forskningsprojekt skal Esben Søndergaard og hans forskerkolleger undersøge effekten af forskellige strategier for insulinbehandling, og hvilken rolle det spiller, hvornår på dagen man træner. Forskerne vil også undersøge blodsukkerreguleringen under konkurrencesport for sportsudøvere med type 1 diabetes.

Målet er, at resultaterne kan give ny viden og bedre vejledning om motion og træning til mennesker, der lever med type 1 diabetes – og dermed få flere til at dyrke sport og drage fordel af de gavnlige effekter.

Projektet EXerCise In TypE 1 diabetes (The EXCITE-1 study) får 2.482.483 kr. i støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Lektor, afdelingslæge og ph.d. Esben Søndergaard
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og