Nyuddannet læge: Vi er klar

Sådan lød det fra dimittendernes egen festtaler, Nina Bjerre Andersen, da hun og 154 medstuderende satte det endelige punktum for medicinuddannelsen på Aarhus Universitet fredag den 29. januar 2016.

155 nye læger aflagde det traditionsrige lægeløfte ved kandidatafslutningen på medicin i Aulaen i fredags. Foto: Maria Randima Brauer Sørensen/AU.

Aulaen og Vandrehallen var fyldt til bristepunktet, da over 600 festklædte mennesker var samlet for at overvære de nye lægers dimission. Med musikalsk opbakning fra Aarhus Universitetskor bød sundhedsdekan Allan Flyvbjerg velkommen til en højtidelig ceremoni.

Dekanen startede med at ønske de nye læger tillykke med uddannelsen.

”Der er nogle dage, der er sjovere end andre, når man er sundhedsdekan. I går bød jeg for eksempel velkommen til alle de nye medicinstuderende. Det var en sjov dag. De så unge og friske ud. I dag er også sådan en dag. En sjov dag. Men I ser altså trætte ud, og så er I lidt ældre,” sagde Allan Flyvbjerg med et smil på læben og fortsatte:

”I er heldige. Der er brug for jer derude i den virkelige verden. I har gode fremtidsudsigter – både her og i udlandet,” sagde dekanen.

I Aulaen sad dimittenderne og deres familier sammen med dekanen, prodekaner og institutledere fra Health. Andre gæster sad i Vandrehallen, mens andre igen fulgte arrangementet live via streaming på universitetets hjemmeside.

Cand.med. Nina Bjerre Andersen holdt som eksamensholdets repræsentant festtale for sine tidligere medstuderende, nu kolleger.

”Endelig sidder vi her. Nu ér vi klar. Vi ér fagligt rustede. Også bedre end årgangene før os. Vi er klar til at kaste os ud i det, klar til at tage den hvide kittel på og ranke ryggen. Og så skal vi bare tænke som Pippi: Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert,” sagde Nina Bjerre Andersen.

Formand for Dansk Sygeplejeråd Grete Christensen hyldede de nye læger.

”I har truffet et modigt valg ved at uddanne jer til læger. Sundhedsvæsenet har rigtig meget brug for jer. Men det er ikke nogen nem eller enkel arbejdsplads. I vil møde mange udfordringer, men vi glæder os til at arbejde sammen med jer. Og vi skal arbejde tæt sammen og hjælpe hinanden på tværs af faggrupper. Så alliér jer med nogle af de erfarne sygeplejersker,” rådede formanden, inden hun læste digtet ’Et råd til mine børnebørn’ af Benny Andersen højt for dimittenderne.

Dekanen ønskede hver enkelt dimittend tillykke, da de en efter en skrev under på lægeløftet i universitetets protokol.

Ved kandidatafslutningen blev også to nye doktorer fejret. Sundhedsdekanen (t.h.) overrakte doktorbrevet til Niels Nørskov-Lauritsen (t.v.) og Asger Granfeldt (i midten), begge fra Institut for Klinisk Medicin.

”Jeg plejer at sige, at ph.d.-graden er et svendestykke. Det, I to har leveret, er et mesterstykke. Doktorgraden er noget helt særligt, det er top-kvali. Og det siger jeg ikke kun, fordi jeg selv har en,” sagde Allan Flyvbjerg.

Efter det formelle arrangement var Health vært ved en forfriskning i Vandrehallen og Antikmuseet.

Alle billeder er taget af Maria Randima Brauer Sørensen/AU.