Ph.d.’er anerkendt for god formidling

Igen år er en ph.d.-studerende fra Health en af finalisterne i Dagbladet Informations formidlingskonkurrence ”Ph.D. Cup”.

Morten Würtz skrev ph.d. ved Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.
Morten Würtz skrev ph.d. ved Institut for Klinisk Medicin.

Tre minutter til at forklare tre års forskning. Det er vilkårene i den årlige Ph.d.-Cup-finale, der sætter fokus på vigtigheden af at kunne forklare sin forskning til en bred offentlighed. En af de otte finalister, der er gået videre til finalen, er ph.d. Morten Würtz fra Health, Aarhus Universitet. Det er andet år i træk, at en ph.d.-studerende fra Health er gået videre til finalen.

Morten Würtz har forsket i, hvorfor mange patienter kun får begrænset effekt af lægemidlet aspirin. En af forklaringerne kan ifølge hans ph.d.-projekt være, at medicinen bliver givet på en forkert måde, så hjertet ikke er er optimalt beskyttet hele døgnet.

Finale på DR2

Det er denne forskning, Morten Würtz skal præsentere på få minutter til finaleshowet i DR’s koncerthus. Finalen sendes på DR2 den 18. april fra kl. 20.00.

Ph.D. Cup arrangeres hvert år af Dagbladet Information, DR og Lundbeckfonden i samarbejde med de danske universiteter.

Morten Würtz forsvarede sin ph.d.-afhandling i november 2014. Han arbejder i dag som læge ved Hospitalsenheden Vest i Holstebro og Herning.