Professor Michael Baumann er fakultetets æresdoktor 2022

Ved Aarhus Universitets årsfest i september bliver professor i medicin Michael Baumann udnævnt som æresdoktor på Health.

Professor Michael Baumann er direktør for det tyske kræftforskningscenter DKFZ i Heidelberg, der er Europas største kræftforskningsinstitut. Han har gjort sig internationalt bemærket inden for eksperimentel strålebehandling af tumorer og har spillet en afgørende rolle for udviklingen af individualiseret strålebehandling, der tilpasser kræftbehandlingen til de enkelte patienter.

Michael Baumann har haft et stærkt forhold til Health og Aarhus Universitet siden 1980’erne, og han var et fremtrædende medlem af det internationale panel, der i 2012 rådgav Sundhedsstyrelsen til at oprette Dansk Center for Partikelterapi (DCPT) i Aarhus. DCPT er afgørende for, at Danmark i dag er førende inden for strålings-onkologisk forskning, og Michael Baumann har siden 2017 været medlem af centerets Scientific Advisory Board.

Kræftforskningscenteret DKFZ arbejder under Michael Baumanns ledelse tæt sammen med førende kliniske institutioner for kræftforskning, herunder det nyoprettede Danish Comprehensive Cancer Center (DCCC), som Health og Aarhus Universitetshospital også er involverede i.

I forbindelse med årsfesten udnævner Aarhus Universitet fem æresdoktorer – én for hvert fakultet – blandt forskere fra andre institutioner, som universitetet har et særligt tæt og værdsat samarbejde med. Samarbejdet omfatter forskning, undervisning og faglige netværk og bidrager til at sikre tætte forbindelser mellem Aarhus Universitet og den nyeste internationale forskning.

Læs mere om professor Michael Baumann på hans hjemmeside