Psoriasis-forsker får pris for dyrevenlig forskning

Ph.d.-studerende Thomas Emmanuel fra Institut for Klinisk Medicin modtager Frøknerne Hjerrilds legat på 200.000 kr. Han forsker i den inflammatoriske hudsygdom psoriasis og hyldes for at benytte en særlig metode, der helt undgår dyreforsøg.

Legatet til Afskaffelse af Dyreforsøg i den Videnskabelige Forskning fra Frøknerne Anna og Dagny Hjerrilds Fond går i år til Thomas Emmanuel, der er ph.d.-studerende og læge på Afdelingen for Hud- og Kønssygdomme på Aarhus Universitetshospital.

I sit ph.d.-projekt har Thomas Emmanuel undersøgt og karakteriseret specifikke hukommelsesceller i huden og deres rolle ved psoriasis. Det meste af den viden, man har om hukommelsesceller i huden i dag, er baseret på dyremodeller i mus, men for at undgå at bruge dyremodeller, har Thomas Emmanuel valgt en anden strategi.

I projektet gør han brug af en helt ny metode kaldet Digital Spatial Profiling (DSP)-GeoMx. Ved hjælp af metoden kan man lave protein- eller transkriptom-analyse på paraffin-indstøbte humane biopsier, og derved helt undgå dyreforsøg. Thomas Emmanuels store arbejde med at implementere metoden i sin forskning rummer et stort potentiale. Ikke kun for det konkrete projekt, men også for forskere inden for andre specialer.

Ph.d.-studerende og læge, Thomas Emmanuel
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, og
Aarhus Universitetshospital, Afdeling for Hud- og Kønssygdomme.
Mail: thomas.emmanuel@clin.au.dk