Regionshospitalet Silkeborg får ny universitetsklinik i ortopædkirurgi

Aarhus Universitet og Region Midtjylland etablerer en ny universitetsklinik i Silkeborg. Klinikken bliver en del af et nyt forskningsfelt inden for planlagt ortopædkirurgi, hvor forskerne ser på patienternes forløb før, under og efter operation og i kontakten med praktiserende læger, kommune og hospital.

Line Borreskov Dahl, leder af Forskningsenheden i Center for Planlagt Kirurgi, professor Mette Terp Høybye og professor David Høyrup Christiansen er de centrale drivkræfter i etableringen af en ny universitetsklinik. Foto: Agata Lenczewska-Madsen, Hospitalsenhed Midt.

På Regionshospitalet Silkeborg har Center for Planlagt Kirurgi og forskere fra Aarhus Universitet i flere år arbejdet målrettet på at få etableret en universitetsklinik i patientcentrerede og planlagte forløb inden for ortopædkirurgi. Det er nu lykkedes, og det betyder, at forskerne får et bedre afsæt at bedrive forskning ud fra.

”Det er et rigtig flot kvalitetsstempel, vi nu har fået med udnævnelsen af den nye universitetsklinik. Det er et stort skulderklap til den store forskningsindsats, der er forankret omkring patienternes forløb inden for planlagt ortopædkirurgi, og det vidner om, at forskerne leverer en høj faglig kvalitet,” siger lægefaglig direktør Claus Brøckner Nielsen fra Hospitalsenhed Midt, som Regionshospitalet Silkeborg hører under.

Universitetsklinikken bliver en del af Forskningsenheden i Center for Planlagt Kirurgi, som har cirka 30 forskere tilknyttet. Professor Mette Terp Høybye fra Institut for Klinisk Medicin kommer til at stå i spidsen for den nye universitetsklinik i tæt samarbejde med professor David Høyrup Christiansen fra Institut for Klinisk Medicin og Line Borreskov Dahl, som er leder af Forskningsenheden i Center for Planlagt Kirurgi.

Forsker i hele patientforløbet

”Det er alt det omkring patienterne både før, under og efter deres operation, den nye universitetsklinik skal forske inden for. Det betyder, vi må se på tværs af sektorer i samarbejdet mellem blandt andet praktiserende læger, kommune og hospital. Og patienternes resultater efter deres forløb hos os skal samlet set være bedre, end den status de kom med, siger Mette Terp Høybye og uddyber:

”Det udfordrer os til at være nysgerrige på, hvad der betyder noget for patienterne, men også for det personale, som de behandles af. Så det er en kompleks og spændende opgave, der venter, og vi glæder os til at åbne universitetsklinikken og komme i gang med en masse ny forskning, der skal være med til at danne grundlag for fremtidens patientforløb.”

Den nye universitetsklinik er i første omgang etableret for en 5-årig periode.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Hospitalsenhed Midt.

Professor Mette Terp Høybye
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og