Skjult hiv-virus kan tvinges frem

Danske forskere er nået et lille skridt nærmere mod en kur mod hiv.

Forskere fra Aarhus har opnået positive resultater ved kliniske hiv-forsøg.

Et indledende klinisk forsøg bekræfter aarhusianske hiv-forskeres tese om, at et nyt lægemiddel kan aktivere hiv-virus hos mennesker. Resultaterne blev fremlagt i dag for andre internationale forskere ved ’HIV Cure Symposium’ i Kuala Lumpur i Malaysia.

Når hiv-virus trænger ind i kroppen, indkapsler det sig i løbet af ganske kort tid i nogle af kroppens immunceller, hvor det går i dvale. Antiretroviral medicin blokerer effektivt den aktive virusproduktion og dermed hiv-sygdommen, men der findes i dag ingen behandling, som kan fjerne hiv-virus, der på den måde ligger skjult i cellerne.

En forskergruppe på Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har brugt et stof kaldet panobinostat (LBH589) - en såkaldt HDAC-inhibitor - der ved laboratorieforsøg har vist sig at kunne aktivere det skjulte hiv-virus. I teorien betyder det, at det bliver lettere for immunforsvaret at opspore og bekæmpe de celler, hvori virus skjuler sig.

Et skridt på vejen

Nu er forskerne nået et skridt længere. I forbindelse med behandlingerne af 15 danske patienter med panobinostat (LBH589) er der målt klare stigninger af hiv-virus i blodet. Dette betyder, at forskerne er lykkedes med at tvinge de hiv-bærende immunceller ud af deres dvale-tilstand, hvilket er en forudsætning for, at immunforsvaret kan genkende og nedkæmpe dem. Ingen af patienterne har haft alvorlige bivirkninger. Forskerne advarer dog mod at overtolke resultaterne.

”Det er aldrig tidligere blevet vist, at HDAC-inhibitorer kan tvinge skjult virus ud af ellers inaktive immunceller i personer smittet med hiv. Derfor er studiets resultater banebrydende. Det er dog vigtigt at understrege, at vi ikke er tæt på en kur mod hiv, men vi har taget et lille skridt mere på vejen derhen. Det næste vigtige spørgsmål bliver, om patienternes immunsystem kan genkende de blotlagte celler med virus og dræbe dem,” siger forskningsleder Martin Tolstrup, Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

Seniorforsker, læge Ole Schmeltz Søgaard
Direkte telefon: 2721 5985