Stor international ære til tarmkræftkirurg fra Aarhus

Søren Laurberg fra AU og AUH er blevet æresmedlem af en af verdens største gastrokirurgiske selskaber, American Society of Colon Rectal Surgeons. Hæderen får han for sin banebrydende forskning og kliniske indsats.

Søren Laurberg er blevet hædret for sin forskerkarriere som æresmedlem af det amerikanske selskab American Society of Colon Rectal Surgeons.

Han har sat tarmkræftkirurgi på dagsordenen og markeret sig som en af de mest fremtrædende kirurger i Europa. Nu bliver Søren Laurberg hædret for sin forskerkarriere som æresmedlem af det amerikanske selskab American Society of Colon Rectal Surgeons.

”Han har haft enorm indflydelse på tarmkræftkirurgi. Søren Laurberg er en dygtig kliniker og har et imponerende forfatterskab bag sig. For os var det indlysende, fordi han er en af de mest respekterede tarmkræftkirurger i Europa,” forklarer Patricia L. Roberts, der er præsident for American Society of Colon Rectal Surgeons, om valget af Søren Laurberg som æresmedlem.

Første danske professor i tarmkirurgi

I 1998 blev Søren Laurberg Danmarks første professor i tarmkirurgi. Siden har han arbejdet for at forbedre behandlingen af patienter med tarmsygdomme, herunder kræft. Søren Laurberg har blandt andet forsket i senfølger for patienter med endetarmskræft, og gennem sin forskning været med til at optimere operationer af patienter med tyk- og endetarmskræft og dermed forbedret overlevelsen for denne patientgruppe.

Det er langt fra første gang, han bliver hædret for sit bidrag til forskningen. Alligevel betyder optagelsen som æresmedlem i American Society of Colon Rectal Surgeons noget helt specielt for forskeren.

”Jeg er personligt meget, meget stolt. Selskabet er det største og ældste i verden, og at få sådan en anderkendelse fra ens fagfæller betyder umådeligt meget,” siger Søren Laurberg.

Professor Søren Laurberg
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og