Tandlæge modtager pris for smerteforskning

Tandlæge og ph.d. Karina Haugaard Bendixen, Aarhus Universitet, har modtaget en pris for sit bidrag til et bedre kendskab til de menneskelige smertemekanismer. Hun forsker i smerter og sygdomme i kæber, kæbeled og tyggemuskler.

Karina Haugaard Bendixen blev uddannet tandlæge i 1997 ved Tandlægeskolen på Aarhus Universitet og forsvarede i 2012 sin ph.d.-afhandling på Sektion for Klinisk Oral Fysiologi ved Institut for Odontologi, ligeledes på Aarhus Universitet.

Karina Haugaard Bendixen har modtaget en pris for sin forskning inden for smerter og sygdomme i kæber, kæbeled og tyggemuskler (temporomandibulær dysfunktion, TMD). TMD rammer årligt 5-6 % af den danske befolkning, og det er derfor vigtigt at få en større indsigt i sygdommen.

”Der er brug for en bredere viden i forhold til de menneskelige smertemekanismer, så vi kan forebygge kroniske smerter. Et bedre kendskab kan også føre til udviklingen af nye, rationelle behandlingsmuligheder til de mennesker, der allerede lider af kroniske smerter,” fortæller prismodtageren.

TMD-prisen fik Karina Haugaard Bendixen overrakt af Dansk Selskab for Klinisk Oral Fysiologi (DSKOF) som en anerkendelse for sin forskning inden for smerteopfattelse.

Smerteopfattelse er et resultat af en række komplekse begivenheder i smertesystemet, som både kan være forstærkende og neddæmpende. En af årsagerne til TMD kan ifølge Karina Haugaard Bendixen være, at den menneskelige krops naturlige evne til at dæmpe smerte er ude af funktion.

Hun er født den 2. september 1972 i Randers.

Tandlæge, ph.d. Karina Haugaard Bendixen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi, Sektion for Klinisk Oral Fysiologi