Tre Health-forskere får midler til diabetesforskning

Christopher Rohde og Kevin Marks, begge læger og kommende ph.d.-studerende, fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital får hver godt en mio. kr. til at gennemføre et ph.d.-forløb, mens professor David McIntyre fra University of Queensland får 350.000 kr. til et gæsteprofessorat på Health. Alle tre forløb finansieres af Danish Diabetes Academy.

Diabetesforskningen får et løft, når Christopher Rohde (t.v.), David McIntyre og Kevin Marks (t.h.) kan sætte gang i nye forskningsprojekter finansieret af Danish Diabetes Academy. Fotos: Privat og DDA.

Christopher Rohde, Kevin Marks og David McIntyre forsker i diabetesrelaterede sygdomme og deraf følgende sundhedsudfordringer, og inden længe skal de i gang med enten et ph.d.-forløb eller et gæsteprofessorat på Health.

Christopher Rohde undersøger i sit ph.d.-forløb, om behandling med antidepressiver blandt personer med type 2-diabetes kan påvirke udviklingen af fysiske følgesygdomme, smertetilstande og – i sidste ende – overlevelse positivt. Hypotesen er, at det kan den.

Kevin Marks bruger sit ph.d.-forløb til at undersøge, om risikoen for diabeteskomplikationer og psykisk sygdom hos personer med type 1-diabetes helt eller delvist kan forudsiges. Målet er at finde de børn med type 1-diabetes, der er i risikogruppen, så de tidligt kan få særlig støtte.

David McIntyre har sammen med danske kolleger bl.a. fra Health påvist, at danske kvinder med graviditetsdiabetes adskiller sig fra kvinder i andre dele af verden. Derfor vil han, mens han er på gæsteophold i Aarhus, undersøge, hvordan vi i Danmark sikrer både mødrene og børnene den bedst mulige behandling på den mest samfundsøkonomiske måde.

Læge og ph.d.-studerende Christopher Rohde
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Afdeling for Depression og Angst
Mail: au322271@clin.au.dk

Læge og ph.d.-studerende Kevin Marks
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin,
Aarhus Universitetshospital og Steno Diabetes Center Aarhus
Mail: kmarksodinson@gmail.com

Professor David McIntyre
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin,
Aarhus Universitetshospital, Kvindesygdomme og Fødsler og
University of Queensland, Mater Clinical School
David.McIntyre@mater.org.au

Denne omtale er baseret på pressemateriale fra Danish Diabetes Academy.