Verdens sande sundhedstilstand

Pandemi, krig, klima, mentale udfordringer og hjertekarsygdomme. Der er nok, som truer den globale sundhedstilstand. Derfor sætter Aarhus Universitets store MatchPoints-konference fokus på ”Global Sundhed.” Konferencen løber af stablen d. 11-13. maj.

Årets MatchPoints tager temperaturen på den globale sundhedstilstand. Konferencen løber af stablen d. 11-13. maj og tilmeldingen er nu åben.

Hvor MatchPoints 2022 zoomede ind på hjernen, bliver der stillet anderledes skarpt med den helt store vidvinkel på MatchPoints 2023. Her er verdens samlede sundhedstilstand nemlig på dagsordenen. Med overskriften ”Global Health Challenges and Solutions,” er der lagt op til en konference, hvor sundhed bliver belyst fra både økonomiske, sundhedsfaglige og klimaforandringernes side.

Når man taler om global sundhed, er det efterhånden svært ikke straks at tænke pandemi. Men selvom det spor også fylder på årets MatchPoints, er der meget andet på programmet. Førende internationale og danske forskere vil i løbet af de to dage belyse nogle af de store udfordringer, verden står overfor. Den mentale sundhedstilstand har lidt et globalt knæk, klimaforandringerne vil i stigende grad skubbe verdensbefolkningen tættere sammen på mindre plads, med flere fødevareudfordringer og større risiko for sygdomsspredning og en endnu større socioøkonomisk skævvridning som konsekvens.

Den globale ulighed i fokus

Professor Christian Wejse fra Institut for Klinisk Medicin er faglig leder på årets konference, og han glæder sig til at samle forskere og NGO-repræsentanter til debat om både udfordringerne men i høj grad også de mulige løsninger. For når vi rykker tættere sammen i den globale (glo)bus, kan vi ikke bare ignorere de sundhedsudfordringer, som ses i andre lande allerede, forklarer han.

”Der er enorme globale uligheder i adgang til sundhed, og der er brug for at præsentere forskningsbaserede løsninger på de store sundhedsudfordringer. En række infektionssygdomme, der traditionelt har ramt fattige lande, er i tilbagegang, men nye dukker op, og infektionssygdomme har stadig stor betydning for dødeligheden i verden. Til gengæld er mange af de sygdomme, som vi er vant til at forebygge og behandle i Danmark, i vækst i store dele af verden, hvor sundhedssystemerne endnu ikke er gearet til at håndtere dem.”

Om Global Health Challenges and Solutions 11-13. maj 2023

• 11.-12. maj: Akademisk konference ”Global Health Challenges and Solutions” i Søauditorierne.
    De fire spor er:
    ”Mental Health and Chronic Disease”
    ”Pandemics”
    ”Sustainability and Health”
    ”Global Health Equality”
    Se hele programmet og tilmeld dig her

• 13. maj: Folkeligt arrangement: ”Din, min og verdens sundhed”.
    Dagen tager temperaturen på din, min og verdens sundhed. I spændende oplæg og inspirerende samtaler vil en række sundhedsfaglige forskere og eksperter gøre dig klogere på alt fra tarmbakterier og epidemier til mental sundhed og rejsemedicin. Tilmelding via folkeuniversitetet. Læs mere om ”Din, min og verdens sundhed” og tilmeld dig her

Fire spor med udfordringer - og løsninger

Årets MatchPoints vil blive afviklet i fire spor, som alle favner store globale problematikker og mulige løsninger. I alle sporene er der lagt op til at komme vidt omkring - ikke bare geografisk men også fagligt, fortæller Christian Wejse.

”Sporene er valgt ud fra, hvilke hovedområder inden for global sundhed der aktuelt har størst betydning. Global sundhed er bredt, og vi kunne også have valgt en række andre fokusområder, der har stor betydning, men vi har prioriteret områder, hvor Aarhus Universitet og lokalområdet er stærke. På den måde bliver konferencen også en showcase for, hvad Aarhus kan på området,” siger han.

Christian Wejse satser på, at debatten om både udfordringer og løsninger vil række ud over konferencen.

”Jeg håber, MatchPoints vil være med til at skabe et fokus på de enorme udfordringer, vi står overfor. Men jeg håber også, at vi på konferencen vil kunne præsentere en række løsninger og forhåbentligt være medvirkende til, at nogle af de strategier vi allerede kender, bliver implementeret.”

Konferencen præsenterer så en bred vifte af spændende indhold og debat, at Christian Wejse forventer publikum fra både Aarhus Universitet og det europæiske Circle U.-samarbejde.

”Vi kommer vidt omkring med mange spændende emner. Også emner, som måske overrasker. For eksempel, når vi skal tale om Infodemi – et begreb for den misinformation, som fik stor betydning for vores tiltro til mundbind, afstand og vacciner under pandemien. Den debat glæder jeg mig til,” siger Christian Wejse.

Programmet er tæt pakket over de to dage, hvor den faglige konference afholdes i søauditorierne. Christian Wejse glæder sig til at nå så mange oplæg og debatter som muligt, men skal der skæres igennem i tidsplanen, er der alligevel nogle workshops, som trækker mere i ham.

”Jeg er jo infektionsmediciner og kan ikke holde mig fra pandemisporet, som er utroligt stærkt besat med store kapaciteter, der har haft stor betydning både nationalt og globalt under COVID-19 pandemien. Det handler om, hvordan vi ruster os til den næste pandemi. Men jeg sniger mig måske også til ulighedssporet, hvor jeg især har en forkærlighed for migranters sundhed, som også er repræsenteret i et virkelig spændende program.”

Om MatchPoints

• Siden 2007 har Aarhus Universitet hvert år afholdt MatchPoints – en akademisk konference med en udadvendt profil.
  • Formålet med MatchPoints er at skabe dialog mellem Aarhus Universitet og det omgivende samfund om emner af bred samfundsinteresse.
  • Det er kendetegnende for MatchPoints, at oplægsholderne er nogle af de mest velanskrevne navne inden for emnet.
  • Den faglige ledelse af MatchPoints går på skift blandt fakulteterne, Health har værtsskabet i 2022 og 2023.

Professor, Institut for Klinsk Medicin
Christian Morberg Wejse