Min forskning er primært fokuseret på metodeudvikling, især inden for indholdsanalyse og metasyntese. Jeg samarbejder med Center for Kliniske Retningslinjer og er ansat som professor ved Klinisk Institut på Aalborg Universitet (10%). Det arbejde indebærer både teoretiske og praktiske aspekter, hvilket giver mig mulighed for at bidrage til viden og praksis inden for klinisk forskning.
Jeg arbejder med kvalitative metoder, særligt indholdsanalyse og metasyntese. Jeg har især fokus på, hvordan resultater af kvalitative og kvantitative undersøgelser kan integreres i kliniske retningslinjer, hvilket styrker anvendeligheden af kliniske retningslinjer, fordi de dermed sammenfatter evidens om effekt og præferencer.
Jeg underviser på kandidatuddannelsen i sygepleje, master i klinisk sygepleje og PhD uddannelsen. Jeg underviser i indholdsanalyse, metasyntese og udarbejdelse af kliniske retningslinjer.
Jeg er medlem af censorkorpset for Folkesundhedesvidenskabelige og relaterede uddannelser.
Jeg er formand for Tekstlighedsudvalget, Forskerskolen, Health, Aarhus Universitet
Internationalt samarbejde: JBI, Faculty of Health and Medical Sciences, The University of Adelaide, Adelaide, South Australia, medlem af metodegruppe, der udvikler metsyntese som metodologi og metode.
Nationalt samarbejde: multicenterstudie: Patientens forløb – fra henvisning til kateter ablation til eget hjem, kvalitativt studie om patienternes oplevelser, Kardiologiske afdelinger på Aarhus Universitetshospital, Rigshospitalet, Odense Universitetshospital, Aalborg Universitets Hospital, Institut for Folkesundhed Aarhus Universitet og Center for Kliniske Retningslinjer.
Medlem af Nordic GRADE Network og Cochrane Collaboration.
Jeg rådgiver Sundhedsstyrelsen om, hvordan kvalitativ evidens indarbejdes i kliniske retningslinjer, hvilket sikrer, at kvalitative data integreres i kliniske beslutningsprocesser. Dette øger omfanget og anvendeligheden af retningslinjer, hvilket i sidste ende forbedrer patientbehandlingsresultaterne.
Mine primære arbejdsområder forskningsbaseret undervisning, egen forskning og nationalt og internationalt forskningssamarbejde. Jeg er kursusleder på kurserne: Kvalitativ forskning og metode og Videregående kvalitative metoder.
Jeg er desuden forperson for Tekstlighedsudvalget, Graduate School of Health, Aarhus Universitet.