Amerikansk epidemiolog er ny æresdoktor på Health

Timothy L. Lash fra Emory University i Atlanta, USA er adjungeret professor på Institut for Klinisk Medicin, hvor han forsker i bias inden for epidemiologisk og klinisk forskning. Nu er han også blandt fem æresdoktorer, som netop er udpeget i forbindelse med AU’s årsfest.

Timothy L. Lash og de øvrige æresdoktorer fejres i Aulaen i anledning af universitetets årsfest den 15. september 2023.

Hvordan håndterer vi bias i epidemiologisk og klinisk forskning? Det har Timothy L. Lash leveret en række svar på ved at udvikle det teoretiske og matematiske grundlag for biasanalyser.

Healths nye æresdoktor har desuden ydet et stort bidrag inden for kræftepidemiologi og er hovedforfatter til de mest anvendte og citerede lærebøger om epidemiologi på verdensplan: ”Modern Epidemiology" og "Applying Quantitative Bias Analysis to Epi-demiologic Data”.

Timothy L. Lash har publiceret flere end 160 artikler i samarbejde med AU-forskere, især om biasanalyser, men også om f.eks. brystkræft. Ud over tilknytningen til Klinisk Epidemiologisk Afdeling har Timothy L. Lash samarbejdet med en række kliniske afdelinger på Aarhus Universitetshospital som f.eks. Kræftafdelingen, Molekylær Medicinsk Afdeling, Lever-, Mave-, og Tarmsygdomme og Hjertesygdomme.

Se de øvrige æresdoktorer på AU på universitetets hjemmeside

Æresdoktor og adjungeret professor Timothy L. Lash
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, Klinisk Epidemiologisk Afdeling (KEA)
Mail: tl@clin.au.dk