Biomediciner bliver adjungeret professor på Aarhus Universitet

Poul Sørensen er netop blevet udnævnt adjungeret professor på Institut på Biomedicin på Aarhus Universitet. Han kommer med mere end 20 års international erfaring i at udvikle ny biomedicin inden for kræft og betændelses- og allergisygdomme.

Til dagligt slår han sine folder i Paris som Senior Vice President hos Stallergenes, en førende international medicinalvirksomhed inden for behandling af allergiske sygdomme. Og nu er Poul Sørensen også tilknyttet Aarhus Universitet som adjungeret professor.

Han har i mere end 20 år gjort international karriere i biotek- og medicinalindustrien, hvor hans fokus har været på at forske i og udvikle nye koncepter og lægemidler indenfor kræft, betændelses-og allergisygdomme.

”Mit gennemgående fokus har været translationel immunologi. Det vil sige, hvordan man omsætter basal-videnskabelig viden om molekylære sygdomsmekanismer til nye behandlingsterapier af sygdomme i immunsystemet,” forklarer Poul Sørensen.

Han ser frem til at rådgive universitet omkring anliggender der angår samarbejdet med medicinalindustrien.
”Sammen kan de to parter tage forskningen til nye og højere niveauer og ultimativt omsætte ny viden til bedre lægemidler, vækst og arbejdspladser,” siger Poul Sørensen, som er både glad for og beæret over, at han er blevet udnævnt.

”Jeg glæder mig til at fortsætte og udvide det gode samarbejde, som jeg tidligere har haft med både fakultetet og de studerende. Professoratet giver mig desuden en god anledning til at komme ’hjem til Aarhus’ oftere,” siger han.

Poul Sørensen er uddannet cand.scient i Molekylær Genetik fra Molekylærbiologisk Institut ved Aarhus Universitet og ph.d. i Biokemi fra Københavns Universitet.

Yderligere oplysninger:

Poul Sørensen