Fængende forskningsformidler får fornem pris

Professor Tobias Wang fra Aarhus Universitet har netop modtaget Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2012 på 100.000 kroner, som blev uddelt ved årsfesten.

Professor Tobias Wang

Tobias Wang, der er professor i zoofysiologi på Aarhus Universitet er ikke bare god til at forske – han er også god til at gøre sin forskning forståelig og brugbar for andre.

Og det er netop derfor, han har modtaget forskningsformidlingsprisen. Prisen, som bliver givet til en forsker, der har gjort en særlig stor indsats for at formidle sin forskning.

Tobias Wang er specielt anerkendt for forskning i dyrenes kredsløb, hvor han blandt andet har markeret sig inden for undersøgelser af giraffens høje blodtryk og slangens kredsløb.

Hans forskning forbinder en række discipliner på tværs af naturvidenskab og sundhedsvidenskab og er med til at afdække fundamentale problemstillinger om kroppens funktioner. Ved at undersøge dyrs fysiologi får man vigtig ny viden, som overført på mennesker kan hjælpe lægevidenskaben til at forstå menneskelige sygdomme og udvikle nye behandlingsmetoder.

”Tobias er god til at engagere publikum uden for den videnskabelige verden, samtidig med at han ikke går på kompromis med et højt fagligt niveau. Han formidler komplicerede fysiologiske problemstillinger på en let og underholdende måde. Kort sagt formidler han forskning på en levende og vedkommende måde,” siger Allan Flyvbjerg, dekan på Health, om prisvinderen Tobias Wang.

Naturvidenskaben ud i medierne

Tobias Wang har været hovednavn til de naturvidenskabelige foredrag, arrangeret af Folkeuniversitetet og Aarhus Universitet, som alene i 2009 havde mere end 20.000 deltagere. Efterfølgende blev professoren fremhævet i Jyllands-Posten som ”mere populær end rockstjerner.”

Ifølge Allan Flyvbjerg brænder prisvinderen igennem, når han formidler.
”Han har været i tv, radio og hans forskning bliver omtalt i adskillige avisartikler om året, og så bliver Tobias ofte brugt som videnskabelig kommentator og ekspert,” siger han.

Og det er ikke kun i Danmark, at Tobias Wang er et kendt ansigt. Også udlandet har fået øje på den danske forskers evner. Han har således optrådt i radioprogrammer i Brasilien og Vietnam og i svensk og engelsk tv.

Øger forståelsen for forskningen

Kendetegnet for hans formidling er, at han gerne vil både inddrage og gå i dialog med publikum, læsere og lyttere.

”Han gør folk interesseret i videnskab og nedbryder barrieren mellem forskning og det øvrige samfund”, fortæller Allan Flyvbjerg og fortsætter:

"Tobias bringer videnskaben i øjenhøjde med borgerne, og han er den perfekte ambassadør for Aarhus Universitets ambition om at være i dialog med samfundet."

Gennem sin formidling har Tobias Wang evnen til at øge forståelsen for, hvad forskningen betyder for samfundet.

”Hans foredrag og formidling formår på en og samme tid både at øge tilgængeligheden og forståelsen for videnskaben, og hvorfor den har stor betydning for samfundet,” forklarer Allan Flyvbjerg.

Professor Tobias Wang
Aarhus Universitet